Zakelijk weer meer kilometers, privé minder

Het autogebruik in ons land is vorig jaar licht toegenomen. Hiermee komt een kentering in de gestage daling over de afgelopen jaren. De gemiddelde auto werd in 2013 voor een afstand van 13.044 kilometers ingezet, in 2012 werd met 12.935 kilometers per doorsnee-auto nog een voorlopig dieptepunt bereikt.

Het onafhankelijk kennisbureau voor de autobranche Aumacon heeft vastgesteld dat tien jaar eerder, in 2003, het gemiddelde autogebruik nog op 13.662 kilometers per auto lag. Het bureau baseert zich op data die door het CBS zijn gepubliceerd. De teruggang van het autogebruik is al enige tijd aan de gang, weet directeur Clem Dickmann van Aumacon. "In het piekjaar 2005 werd een auto nog voor 13.737 kilometers ingezet, sindsdien zien we jaar-op-jaar gestage dalingen. Tussen 2010 en 2012 raakt de daling van het autogebruik zelfs in een versnelling." De inzet van zakelijke auto’s – goed voor circa twintig procent van het totale wagenpark – is de afgelopen tien jaren niet verminderd. De gemiddelde zakenauto reed vorig jaar 24.247 kilometers; zelfs iets meer dan in 2003 toen dat nog 24.106 kilometers waren. In 2012 noteerde de gemiddelde zakenauto nog 23.648 kilometers. Daarentegen laten particulieren hun auto steeds vaker staan. Gemiddeld reed een particuliere auto in 2003 nog 12.327 kilometers, sindsdien is de daling ingezet – in 2013 noteerde de doorsnee privéauto nog maar 11.582 kilometers. Meer cijfers op http://www.aumacon.nl/aftermarket/

Stagnerend wagenpark

Het vorig jaar licht gestegen autogebruik gaat gepaard met een nagenoeg stabiel wagenpark. Per 1 januari 2014 telde ons land 8,154 miljoen personenauto’s. Dit jaar dreigt het nationale wagenpark  – door de historisch lage nieuwverkoop en de vele occasionexporten – zelfs iets te dalen. Dickmann: "Slecht nieuws dus voor de garagehouders. Weliswaar neemt door oplopende veroudering de onderhoudsgevoeligheid van het wagenpark wat toe, maar tegelijkertijd neemt de kwaliteit van auto’s veel sneller toe." Volgens onderzoek van het Britse ICDP was de gemiddelde service-interval voor benzineauto’s in 2009 nog 13.859 kilometer lang, terwijl dat in 2020 zal zijn opgelopen naar 17.783 kilometer. "Per saldo betekent dat dus een fikse afname van de markt voor auto-onderhoud."

Meer over deze problematiek is te vinden in het Nationaal Occasion Onderzoek 2014 van AM en VWE.
Aumacon is het onafhankelijke kennisbureau voor de automotive-sector en specialist in marktanalyse en begeleiding van bedrijfskundige en strategische vraagstukken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Zakelijk weer meer kilometers, privé minder - Automobielmanagement.nl

Zakelijk weer meer kilometers, privé minder

Het autogebruik in ons land is vorig jaar licht toegenomen. Hiermee komt een kentering in de gestage daling over de afgelopen jaren. De gemiddelde auto werd in 2013 voor een afstand van 13.044 kilometers ingezet, in 2012 werd met 12.935 kilometers per doorsnee-auto nog een voorlopig dieptepunt bereikt.

Het onafhankelijk kennisbureau voor de autobranche Aumacon heeft vastgesteld dat tien jaar eerder, in 2003, het gemiddelde autogebruik nog op 13.662 kilometers per auto lag. Het bureau baseert zich op data die door het CBS zijn gepubliceerd. De teruggang van het autogebruik is al enige tijd aan de gang, weet directeur Clem Dickmann van Aumacon. "In het piekjaar 2005 werd een auto nog voor 13.737 kilometers ingezet, sindsdien zien we jaar-op-jaar gestage dalingen. Tussen 2010 en 2012 raakt de daling van het autogebruik zelfs in een versnelling." De inzet van zakelijke auto’s – goed voor circa twintig procent van het totale wagenpark – is de afgelopen tien jaren niet verminderd. De gemiddelde zakenauto reed vorig jaar 24.247 kilometers; zelfs iets meer dan in 2003 toen dat nog 24.106 kilometers waren. In 2012 noteerde de gemiddelde zakenauto nog 23.648 kilometers. Daarentegen laten particulieren hun auto steeds vaker staan. Gemiddeld reed een particuliere auto in 2003 nog 12.327 kilometers, sindsdien is de daling ingezet – in 2013 noteerde de doorsnee privéauto nog maar 11.582 kilometers. Meer cijfers op http://www.aumacon.nl/aftermarket/

Stagnerend wagenpark

Het vorig jaar licht gestegen autogebruik gaat gepaard met een nagenoeg stabiel wagenpark. Per 1 januari 2014 telde ons land 8,154 miljoen personenauto’s. Dit jaar dreigt het nationale wagenpark  – door de historisch lage nieuwverkoop en de vele occasionexporten – zelfs iets te dalen. Dickmann: "Slecht nieuws dus voor de garagehouders. Weliswaar neemt door oplopende veroudering de onderhoudsgevoeligheid van het wagenpark wat toe, maar tegelijkertijd neemt de kwaliteit van auto’s veel sneller toe." Volgens onderzoek van het Britse ICDP was de gemiddelde service-interval voor benzineauto’s in 2009 nog 13.859 kilometer lang, terwijl dat in 2020 zal zijn opgelopen naar 17.783 kilometer. "Per saldo betekent dat dus een fikse afname van de markt voor auto-onderhoud."

Meer over deze problematiek is te vinden in het Nationaal Occasion Onderzoek 2014 van AM en VWE.
Aumacon is het onafhankelijke kennisbureau voor de automotive-sector en specialist in marktanalyse en begeleiding van bedrijfskundige en strategische vraagstukken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding