In 2013 verkochten autobedrijven 79.433 lichte bedrijfsauto’s aan bedrijven en particulieren (B2C); in 2014 waren dat er 84.453, een stijging van 5.020 (+6,3%). Het aandeel particuliere kopers bleef hierin gelijk; 69%. De verkopen tussen particuliere en zakelijke gebruikers onderling (C2C) daalden van 81.828 in 2013 naar 77.871 in 2014, een daling van 4,8%. De totale verkopen (B2C en C2C) kwamen daarmee 0,7% hoger uit in 2014.

De B2C-verkopen van alle grote merken bedrijfsauto’s groeiden volgens VWE Trendweb in 2014. De top 10 occasionmerken bleef vrijwel onveranderd, behalve in het geval van Opel. Dat moest vanwege relatief kleine groei de vierde plek in 2014 afstaan aan Peugeot. Een sterke groeier was Fiat en het opkomende merk in deze markt – Dacia.

Modellen waarvan B2C verkopen in 2014 het meest groeiden zijn de VW Caddy, Renault Trafic en Mercedes-Benz Vito. Dit laatste model trad daardoor toe tot de top 5 meest verkochte modellen bedrijfsauto’s, ten koste van de Ford Transit. Bij de occasionkoper daalde de belangstelling voor de Seat Inca, Opel Combo, Chrysler Grand Voyager en Ford Courier.

Export sterk gedaald

In 2013 werden 57.381 gebruikte bedrijfsauto’s geëxporteerd, in 2014 nog 46.902, een daling van 10.479 auto’s (-18,3%). Een reden hiervoor kan  liggen in de sterke vraag en hoge prijzen in Nederland of de onrust in de grootste exportmarkt, Oekraïne. Dit land is al jaren de belangrijkste bestemming voor gebruikte Nederlandse bedrijfsauto’s. Dit was ook in 2014 het geval, maar de export naar Oekraïne daalde wel sterk. Andere exportmarkten die sterk terugliepen waren Moldavië en Libië. Groei was er in de export van bedrijfsauto’s naar Roemenië, Hongarije en Guinee.

Van Volkswagen werden zowel in 2013 als in 2014 de meeste bedrijfsauto’s geëxporteerd. Maar tegelijkertijd daalde bij dit merk de export het meest; in 2014 zijn drieduizend Volkswagen bedrijfsauto’s minder geëxporteerd dan in 2013 (-22,9%). Andere merken waarvan er veel minder werden geëxporteerd zijn Hyundai, Seat, Kia en Suzuki. Het enige merk met een grote groei in het aantal geëxporteerde bedrijfsauto’s is Chevrolet (van 250 naar 318).

VW Transporter

De VW Transporter was net als in 2013 de meest geëxporteerde bedrijfsauto. De export ervan liep echter met 23,0% terug in 2014. Bij de kleinere VW Caddy was de teruggang nog groter (27,8%), waarmee dit model van de tweede naar de vierde plaats terugviel. De weinige modellen waarvan de export steeg zijn met name de Iveco Daily (van 995 naar 1.051), Nissan NV200 (van 26 naar 131) en Mercedes-Benz Viano (van 51 naar 74).

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding