JATO: Europese autoverkoop 2014 elke maand beter

De Europese autoverkoop is in 2014 gegroeid met 5,3%, meldt informatieprovider JATO Dynamics. Elke maand van het jaar was beter dan in 2013.

December gaf een plus te zien van 5,0% ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder; de positieve trend lijkt dan ook vooralsnog een blijvertje. Bij de modellen verstevigde de Volkswagen Golf zijn koppositie, met een groei van 11,1 procent. Op twee en drie eindigden respectievelijk de Ford Fiesta en de Renault Clio. Bestverkopende merken waren in 2014 Volkswagen, Ford en Opel/Vauxhall.

Alles bij elkaar gingen in Europa vorig jaar bijna dertien nieuwe auto’s over de toonbank. De groei van 5,3% is het gemiddelde van 29 verkoopmarkten, waarvan er 24 een hoger afzetvolume noteerden. Procentueel deden Portugal en Ierland de beste zaken; in aantallen waren dat het Verenigd Koninkrijk en Spanje. Ook de drie overige grootste Europese markten (Frankrijk, Duitsland en Italië) plusten, zij het dat Frankrijk slechts 03% hoger uitkwam (en in de slotmaand zelfs negatieve resultaten boekte).

 December 2014 Europe Reg Release FINAL.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

JATO: Europese autoverkoop 2014 elke maand beter - Automobielmanagement.nl

JATO: Europese autoverkoop 2014 elke maand beter

De Europese autoverkoop is in 2014 gegroeid met 5,3%, meldt informatieprovider JATO Dynamics. Elke maand van het jaar was beter dan in 2013.

December gaf een plus te zien van 5,0% ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder; de positieve trend lijkt dan ook vooralsnog een blijvertje. Bij de modellen verstevigde de Volkswagen Golf zijn koppositie, met een groei van 11,1 procent. Op twee en drie eindigden respectievelijk de Ford Fiesta en de Renault Clio. Bestverkopende merken waren in 2014 Volkswagen, Ford en Opel/Vauxhall.

Alles bij elkaar gingen in Europa vorig jaar bijna dertien nieuwe auto’s over de toonbank. De groei van 5,3% is het gemiddelde van 29 verkoopmarkten, waarvan er 24 een hoger afzetvolume noteerden. Procentueel deden Portugal en Ierland de beste zaken; in aantallen waren dat het Verenigd Koninkrijk en Spanje. Ook de drie overige grootste Europese markten (Frankrijk, Duitsland en Italië) plusten, zij het dat Frankrijk slechts 03% hoger uitkwam (en in de slotmaand zelfs negatieve resultaten boekte).

 December 2014 Europe Reg Release FINAL.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding