Dat blijkt uit cijfers van RDC/inMotiv, bewerkt door kennisbureau Aumacon. Zowel de plug-in hybride-auto’s (PHEV, met oplaadstekker) als hybride-auto met range-extender (E-REV, met motorgenerator) kampten met verminderde belangstelling.

Aumacon wijt dit vooral aan het vooralsnog beperkte modellenaanbod en de voortschrijdende verschraling van het fiscale voordeel op deze auto’s. Marktanalist Clem Dickmann: "Vanaf 2014 dient de zakelijke hybride-autoberijder ten minste zeven procent van de vaak toch al stevige catalogusprijs op te tellen bij zijn of haar inkomen. In 2013 gold vaak nog het nultarief voor de bijtelling. Daarnaast zijn voor ondernemers in 2014 de kleinschaligheidinvesteringsaftrek (Kia) en versnelde afschrijving (Vamil) voor deze auto’s komen te vervallen en is de milieu-investeringsaftrek (Mia) afgetopt."

2015: toch groei

Voor 2015 verwacht Aumacon niettemin alsnog groei in het aantal plug-in auto’s. Van invloed is het feit dat nu ook grote fabrikanten als Volkswagen en Ford komen met nieuwe producten in deze categorie. Anderzijds gaat per 1 januari 2016 het bijtellingstarief voor deze auto’s verder omhoog. Voor nieuwe plug-ins met een uitstoot tot 50 gram CO2 per kilometer die pas in 2016 in gebruik worden genomen geldt dan een bijtellingtarief van 15 procent. Dickmann: "Gevoegd bij de gemiddeld hogere prijs voor plug-ins is er vanaf dat moment vrijwel geen fiscaal verschil meer tussen plug-ins en ‘gewone’ zakenauto’s. Daardoor zal de animo voor semi-elektrisch rijden fors onderuit gaan." 

Bijrol voor volelektrische auto’s                                                                                          De volelektrische auto’s (FEV) spelen vooralsnog ondergeschikte rol. Weliswaar steeg de FEV-verkoop in 2014 naar 2.982 stuks (13,9 procent meer dan de 2.619 in 2013), maar  een echte doorbraak laat al jaren op zich wachten. Dickmann: "Ook hier is het productaanbod nog bescheiden en verslechteren de fiscale stimuli gaandeweg. Het draait hier feitelijk uitsluitend om het merk Tesla, dat in z’n eentje bijna zestig procent van alle FEV’s voor zijn rekening neemt. De tijd voor volelektrische auto’s breekt pas aan wanneer deze auto’s beter beschikbaar zijn, een grotere actieradius hebben en een stevig fiscaal voordeel genieten ten opzichte van het overig marktaanbod."

Aardgas haalt elektriciteit (FEV) in                                                                                          In 2014 was wel fors meer vraag naar auto’s op aardgas (CNG). Het ging om een verkoopaantal van 3.232 stuks, dus enkele honderden méér dan van de volelektrische (FEV) auto’s. In 2013 werden nog maar 530 CNG-auto’s verkocht. Het leeuwendeel kwam voor rekening van Audi dat met de A3 G-tron een fiscaal sterke (14%-bijtelling)aanbieding in huis heeft. Vorig jaar was de Mitsubishi Outlander plug-in de populairste (semi-)elektrische auto, gevolgd door de Toyota Auris. 

 

Top-10 volelektrische auto’s (FEV)

 

Top-10 hybride-auto’s (PHEV + E-REV)

   
   

2014

2013

% +/-

   

2014

2013

% +/-

type

1

TESLA MODEL S

1.465

1.194

22,7%

1

MITSUBISHI OUTLANDER

7.701

8.018

-4,0%

PHEV

2

NISSAN LEAF

510

462

10,4%

2

TOYOTA AURIS

7.046

6.583

7,0%

E-REV

3

RENAULT ZOE

252

547

-53,9%

3

VOLVO V60

3.234

6.155

-47,5%

PHEV

4

SMART FORTWO

223

53

320,8%

4

TOYOTA YARIS

2.833

3.540

-20,0%

E-REV

5

BMW I3

196

208

-5,8%

5

LEXUS CT 200H

1.049

1.013

3,6%

E-REV

6

NISSAN NV200

190

0

++

6

PEUGEOT 3008

651

1.210

-46,2%

E-REV

7

VOLKSWAGEN UP!

78

12

++

7

CITROEN DS5

502

1.830

-72,6%

E-REV

8

KIA SOUL

24

0

++

8

LEXUS IS 300H

459

114

302,6%

E-REV

9

VOLKSWAGEN GOLF

22

0

++

9

VOLKSWAGEN GOLF

402

0

++

PHEV

#

MITSUBISHI I MIEV

7

52

-86,5%

10

PEUGEOT 508

391

1.637

-76,1%

E-REV

 

totaal FEV

2.982

2.619

13,9%

   

26.732

43.326

-38,3%

 
                     
 

bron: RDC/inMotiv; bewerking: Aumacon