Werden in januari en februari nog lichte verkoopstijgingen genoteerd, in maart was er een min van 2,5 procent. Al met al is de balans over de eerste vier maanden positief: 136.894 om 135.312 stuks in dezelfde periode vorig jaar, een toename van 1,2 procent. Dit blijkt uit cijfers van RDC/inMotiv, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.

"Met een bezoekersaantal van krap 292 duizend mensen op de AutoRAI kun je nauwelijks van een succes spreken", zegt Aumacon-analist Clem Dickmann. "Al hebben de meeste bezoekers wel een leuke dag gehad, getuige de redelijk hoge beoordelingen. Vraag is of een louter op beleving geënte autotentoonstelling nog wel past in deze tijd. Er is ook nooit een verband aangetoond tussen ‘AutoRAI’s’ en ‘hogere verkopen’."

De traditioneel meer op daadwerkelijke verkoop gerichte Brusselse Salon haalde in januari nog 440 duizend bezoekers. De internationaal vermaarde Autosalon van Genève – waar ook steeds meer Nederlandse autoliefhebbers naar toe gaan – sloot dit jaar met 682 duizend bezoekers.

Voor geheel 2015 gaat Aumacon uit van een lichte toename van het aantal nieuwverkopen in Nederland: 390 duizend (zie aumacon.nl voor de details). In 2014 werd met 387.557 stuks het laagste verkoopniveau neergezet sinds 1969. Evenals vorig jaar zal vooral een sterke vraagtoename naar plug-in hybride-auto’s voor een impuls zorgen. Volgens het politiek zwaarbevochte bijtellingsplan van november vorig jaar gaat per januari 2016 het bijtellingpercentage voor de meeste plug-in’s naar 15 procent. Dit jaar is dat nog 7 procent.

Meer verkoopcijfers op www.dealersupportnet.nl

Het top-5 rijtje zag er in april als volgt uit: Volkswagen (3.312 stuks, marktaandeel 12,2%), gevolgd door Peugeot (2.394/8,8%), Renault (2.233/8,2%), Ford (1.925/7,1%) en Opel (1.774/6,5%).

Na vier maanden bestaat de merkentop-5 van 2015 achtereenvolgens uit: Volkswagen (18.123 stuks, marktaandeel 13,2%), Renault (12.368/9,0%), Peugeot (10.661/7,8%), Opel (8.124/5,9%) en Ford (7.730/5,7%).