De occasionverkoop deelt daarmee in de malaise die zich al langer voordoet in de verkoop van nieuwe auto’s, zo blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door Aumacon. Ook in de particulierenmarkt (C2C) en professionele handel (B2B) vielen dalingen te noteren. Zo werden er vorige maand door particulieren ruim 55 duizend occasions onderling verhandeld, in mei vorig jaar waren dat nog bijna 58 duizend stuks, een daling van 4,2 procent. In de professionele handel (B2B) was de daling in mei zelfs 9,5 procent; 54 duizend occasions tegenover 59,5 duizend stuks in mei 2014. Zie voor meer cijfers op http://www.dealersupportnet.nl/

Samen noteerden de autobedrijven dit jaar tot en met mei totaal ruim 456 duizend occasions, tegenover 438 duizend stuks in de eerste vijf maanden van 2014 – een toename van 4,3 procent. Het C2C-segment viel in diezelfde periode terug naar 278 duizend stuks tegenover 289 duizend stuks tot en met mei 2014, een verlies van 3,8 procent. De B2B-handel viel terug naar 305 duizend stuks tegenover 311 duizend stuks vorig jaar, minus 1,9 procent.

De algemene occasionprijsindex van Autodata stond begin op 1 juni 1,1 procent hoger dan in mei. De prijsindex staat nu op 98,65 punten. Dit is nipt minder dan de 98,66 punten die in maart bereikt werden: de hoogste stand van de afgelopen jaren.
Midden mei kon de Nederlandse consument op internet kiezen uit 500 duizend verschillende occasions, zo blijkt uit cijfers van Autobiz. Daarvan is 18,5 procent (92,5 duizend stuks) afkomstig van particulieren, de overige 407,5 duizend stuks stonden bij autobedrijven te koop. Alhoewel nog in de minderheid, loopt de aangeboden hoeveelheid van particulieren het snelst op dit jaar. In januari boden particulieren nog maar ruim 72 duizend occasions aan, tegenover ruim 396 duizend occasions door autobedrijven.
Op 1 juli presenteert VWE het jaarlijkse Nationaal Occasion Onderzoek op het Driving Business Aftermarket Event van Automobiel Management in Putten.