Autoverkopen pakken door, maand juli +13,9%

Afgelopen maand leverden de Nederlandse autodealers tezamen 33.913 nieuwe auto’s af, tegenover 29.764 stuks in juli 2014, een toename van 13,9 procent. Dit resultaat volgt op de junimaand waarin de verkopen ook al met 12,6 procent stegen.

Dit blijkt uit cijfers van RDC/inMotiv, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. Opgeteld over de eerste zeven maanden werden er dit jaar 235.330 nieuwe auto’s verkocht, tegenover 228.723 stuks in dezelfde periode van 2014, een toename van 2,9 procent. In 2014 bereikten de autoverkopen in ons land met slechts 387.566 stuks het laagste punt in 45 jaar tijd. Belangrijkste reden voor de aanhoudend matige nieuwverkopen blijft de matige kooplust van particulieren. Analist Clem Dickmann: "Door de goede kwaliteit en de  verbeterde beschikbaarheid zijn occasions steeds vaker een alternatief voor nieuwe auto’s geworden." De occasionverkoop van autobedrijven steeg dit jaar ruim zes procent.
Prognose  

Voor geheel 2015 handhaaft Aumacon haar prognose van 390 duizend nieuwe auto’s (zie aumacon.nl voor de details). In de komende maanden wordt nog een sterke vraagtoename naar plug-in hybride-auto’s verwacht; per januari 2016 gaat immers het bijtellingpercentage voor de meeste plug-in’s naar 15 procent. Dit jaar is dat nog 7 procent. Eind 2014 was er een soortgelijke pieksituatie toen veel auto’s voor het laatst nog in aanmerking kwamen voor 14 procent bijtelling of BPM-vrijstelling. Dickmann: "Het blijft echter wel de vraag of deze verwachte afzettoename die van eind 2014 zal overtreffen. De beschikbaarheid van veel plug-in modellen is beperkt en daar waar dat niet het geval is zullen dealers niet met al te veel voorraad het nieuwe jaar in willen gaan."
Zie voor het complete merkenoverzicht

Top 5

Het top 5-rijtje ziet er voor juli als volgt uit: Volkswagen (4.665 stuks, marktaandeel 13,8%), gevolgd door 2. Peugeot (2.937/8,7%), 3. Renault (2.465/7,3%), 4. Ford (2.119/6,3%) en 5. Volvo (1.953/5,8%).

De populairste modellen waren in juli: 1. Volkswagen Golf, (1.558 stuks, inclusief de Golf Sportsvan), 2. Peugeot 308 (1.455), 3. Renault Clio (1.364), 4. Volvo V40 (1.205) en 5. Volkswagen Up (1.074).

Na zeven maanden bestaat de merken top-5 van 2015 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (30.054 stuks, marktaandeel 12,8%), 2. Renault (19.824/8,4%), 3. Peugeot (18.965/8,1%), 4. Opel (14.487/6,2%) en 5. Ford (14.186/6,0%).

Autoverkopen pakken door, maand juli +13,9% - Automobielmanagement.nl

Autoverkopen pakken door, maand juli +13,9%

Afgelopen maand leverden de Nederlandse autodealers tezamen 33.913 nieuwe auto’s af, tegenover 29.764 stuks in juli 2014, een toename van 13,9 procent. Dit resultaat volgt op de junimaand waarin de verkopen ook al met 12,6 procent stegen.

Dit blijkt uit cijfers van RDC/inMotiv, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. Opgeteld over de eerste zeven maanden werden er dit jaar 235.330 nieuwe auto’s verkocht, tegenover 228.723 stuks in dezelfde periode van 2014, een toename van 2,9 procent. In 2014 bereikten de autoverkopen in ons land met slechts 387.566 stuks het laagste punt in 45 jaar tijd. Belangrijkste reden voor de aanhoudend matige nieuwverkopen blijft de matige kooplust van particulieren. Analist Clem Dickmann: "Door de goede kwaliteit en de  verbeterde beschikbaarheid zijn occasions steeds vaker een alternatief voor nieuwe auto’s geworden." De occasionverkoop van autobedrijven steeg dit jaar ruim zes procent.
Prognose  

Voor geheel 2015 handhaaft Aumacon haar prognose van 390 duizend nieuwe auto’s (zie aumacon.nl voor de details). In de komende maanden wordt nog een sterke vraagtoename naar plug-in hybride-auto’s verwacht; per januari 2016 gaat immers het bijtellingpercentage voor de meeste plug-in’s naar 15 procent. Dit jaar is dat nog 7 procent. Eind 2014 was er een soortgelijke pieksituatie toen veel auto’s voor het laatst nog in aanmerking kwamen voor 14 procent bijtelling of BPM-vrijstelling. Dickmann: "Het blijft echter wel de vraag of deze verwachte afzettoename die van eind 2014 zal overtreffen. De beschikbaarheid van veel plug-in modellen is beperkt en daar waar dat niet het geval is zullen dealers niet met al te veel voorraad het nieuwe jaar in willen gaan."
Zie voor het complete merkenoverzicht

Top 5

Het top 5-rijtje ziet er voor juli als volgt uit: Volkswagen (4.665 stuks, marktaandeel 13,8%), gevolgd door 2. Peugeot (2.937/8,7%), 3. Renault (2.465/7,3%), 4. Ford (2.119/6,3%) en 5. Volvo (1.953/5,8%).

De populairste modellen waren in juli: 1. Volkswagen Golf, (1.558 stuks, inclusief de Golf Sportsvan), 2. Peugeot 308 (1.455), 3. Renault Clio (1.364), 4. Volvo V40 (1.205) en 5. Volkswagen Up (1.074).

Na zeven maanden bestaat de merken top-5 van 2015 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (30.054 stuks, marktaandeel 12,8%), 2. Renault (19.824/8,4%), 3. Peugeot (18.965/8,1%), 4. Opel (14.487/6,2%) en 5. Ford (14.186/6,0%).