Autoverkoop september +18,4%; Peugeot bestverkocht

De Nederlandse autodealers tezamen leverden afgelopen maand 35.277 nieuwe auto’s af, 18,4 procent meer dan de 29.807 van september 2014.

Met dit resultaat staan de autoverkopen nu vier maanden onafgebroken in de plus. Marktleider Volkswagen moest voor de tweede maand op rij de eerste plek in het merkenrijtje uit handen geven; in augustus nog verkocht Renault de meeste auto’s, vorige maand was Peugeot favoriet. Het in zwaar weer verkerende merk behoudt over het gehele jaar gezien de koppositie met een marktaandeel van 12,3 procent. Dit blijkt uit cijfers van RDC/inMotiv, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.

Opgeteld over de eerste negen maanden werden dit jaar 301.338 nieuwe auto’s verkocht tegenover 284.056 in dezelfde periode van 2014, een toename van 6,1 procent. Het derde kwartaal deed het daarbij relatief het best met een toename van 17,6 procent; in het eerste en tweede kwartaal waren de scores resp. +2,5 procent en -0,4 procent ten opzichte van dezelfde kwartalen in 2014.

Zakelijke afnemers

Aumacon-analist Clem Dickmann: "Nog steeds komt het herstel van de autoverkopen geheel voor rekening van de zakelijke markt. De belangrijkste zakelijke afnemers – de leasebedrijven – kochten dit jaar al 122.303 nieuwe auto’s, tegenover 99.835 in de eerste negen maanden van 2014, een toename van 22,5 procent. De kooplust van particulieren daalde daarentegen in de eerste negen maanden van dit jaar met 3,9 procent: 104.314 privé-aankopen dit jaar tegenover 108.588 stuks in dezelfde periode van 2014."

Voor de komende maanden voorziet Aumacon drukke tijden bij de autodealers. Immers, per januari 2016 gaat het bijtellingpercentage voor de meeste plug-in’s van 7 naar 15 procent. Op hetzelfde moment schuiven veel andere auto’s op van het 14-procent naar het 21-procent bijtellingstarief. Het bureau verwacht soortgelijke drukte als in het laatste kwartaal van 2014, waarmee de eindstand rond de 400 duizend stuks zal uitkomen. In 2014 bereikten de autoverkopen in ons land – ondanks fikse fiscale impulsen – met ruim 387 duizend stuks het laagste jaarniveau in 45 jaar tijd. Zie voor het complete merkenoverzicht op http://www.dealersupportnet.nl/

Het top-5 merkenrijtje zag er in september als volgt uit: Peugeot (3.769 stuks, marktaandeel 10,7%), gevolgd door 2. Volkswagen (3.564/10,1%), 3. Opel  (2.852/8,1%), 4. Ford (2.328/6,6%) en 5. Toyota (1.769/5,0%). Na negen maanden bestaat de merken top-5 van 2015 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (37.107 stuks, marktaandeel 12,3%), 2. Renault (25.987/8,6%), 3. Peugeot (25.371/8,4%), 4. Opel (19.027/6,3%) en 5. Ford (18.330/6,1%).

 personenautoverkopen september 2015.xlsx
Autoverkoop september +18,4%; Peugeot bestverkocht - Automobielmanagement.nl

Autoverkoop september +18,4%; Peugeot bestverkocht

De Nederlandse autodealers tezamen leverden afgelopen maand 35.277 nieuwe auto’s af, 18,4 procent meer dan de 29.807 van september 2014.

Met dit resultaat staan de autoverkopen nu vier maanden onafgebroken in de plus. Marktleider Volkswagen moest voor de tweede maand op rij de eerste plek in het merkenrijtje uit handen geven; in augustus nog verkocht Renault de meeste auto’s, vorige maand was Peugeot favoriet. Het in zwaar weer verkerende merk behoudt over het gehele jaar gezien de koppositie met een marktaandeel van 12,3 procent. Dit blijkt uit cijfers van RDC/inMotiv, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.

Opgeteld over de eerste negen maanden werden dit jaar 301.338 nieuwe auto’s verkocht tegenover 284.056 in dezelfde periode van 2014, een toename van 6,1 procent. Het derde kwartaal deed het daarbij relatief het best met een toename van 17,6 procent; in het eerste en tweede kwartaal waren de scores resp. +2,5 procent en -0,4 procent ten opzichte van dezelfde kwartalen in 2014.

Zakelijke afnemers

Aumacon-analist Clem Dickmann: "Nog steeds komt het herstel van de autoverkopen geheel voor rekening van de zakelijke markt. De belangrijkste zakelijke afnemers – de leasebedrijven – kochten dit jaar al 122.303 nieuwe auto’s, tegenover 99.835 in de eerste negen maanden van 2014, een toename van 22,5 procent. De kooplust van particulieren daalde daarentegen in de eerste negen maanden van dit jaar met 3,9 procent: 104.314 privé-aankopen dit jaar tegenover 108.588 stuks in dezelfde periode van 2014."

Voor de komende maanden voorziet Aumacon drukke tijden bij de autodealers. Immers, per januari 2016 gaat het bijtellingpercentage voor de meeste plug-in’s van 7 naar 15 procent. Op hetzelfde moment schuiven veel andere auto’s op van het 14-procent naar het 21-procent bijtellingstarief. Het bureau verwacht soortgelijke drukte als in het laatste kwartaal van 2014, waarmee de eindstand rond de 400 duizend stuks zal uitkomen. In 2014 bereikten de autoverkopen in ons land – ondanks fikse fiscale impulsen – met ruim 387 duizend stuks het laagste jaarniveau in 45 jaar tijd. Zie voor het complete merkenoverzicht op http://www.dealersupportnet.nl/

Het top-5 merkenrijtje zag er in september als volgt uit: Peugeot (3.769 stuks, marktaandeel 10,7%), gevolgd door 2. Volkswagen (3.564/10,1%), 3. Opel  (2.852/8,1%), 4. Ford (2.328/6,6%) en 5. Toyota (1.769/5,0%). Na negen maanden bestaat de merken top-5 van 2015 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (37.107 stuks, marktaandeel 12,3%), 2. Renault (25.987/8,6%), 3. Peugeot (25.371/8,4%), 4. Opel (19.027/6,3%) en 5. Ford (18.330/6,1%).

 personenautoverkopen september 2015.xlsx