Autoverkopen november +26 procent

Afgelopen maand leverden de Nederlandse autodealers tezamen 40.516 nieuwe auto’s af; dat is vergeleken met de 32.192 stuks van november 2014 een toename van 25,9 procent. Hiermee noteren de autoverkopen nu zes maanden op rij een beter resultaat dan in de vergelijkbare maanden van vorig jaar.

Volkswagen pakte ook in november de eerste plek in het merkenrijtje, de Peugeot 308 was wederom het bestverkochte model. Dit blijkt uit cijfers van RDC/inMotiv, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.

Opgeteld over de eerste elf maanden werden er dit jaar 380.367 nieuwe auto’s verkocht tegenover 351.360 stuks in dezelfde periode van 2014, een toename van 8,3 procent. Deze opleving komt geheel voor rekening van de zakelijke markt. De belangrijkste zakelijke afnemers – de lease- en verhuurbedrijven – kochten dit jaar al 163.283 nieuwe auto’s, tegenover 129.264 stuks in de eerste elf maanden van 2014, een toename van 26,3 procent. De kooplust van particulieren daalde tot en met november daarentegen met 4,8 procent: 126.425 privé-aankopen dit jaar tegenover 132.804 stuks in dezelfde periode van 2014.

Voor december kunnen de autodealers nog rekenen op veel drukte aangezien per 1 januari 2016 het bijtellingpercentage voor de meeste plug-in’s van 7 naar 15 procent gaat en veel andere auto’s op dat moment opschuiven van het 14-procent naar het 21-procent bijtellingstarief. Verscheidene lease- en autobedrijven hebben al aangegeven dat zij nog dit jaar extra auto’s op eigen naam willen stellen met het doel deze in 2016 – met behoud van de gunstige fiscale voorwaarden van 2015 – te verkopen. Vooral de Peugeot 308 wordt om deze reden opgestuwd in de statistieken. De kans is groot dat dit model over het gehele jaar 2015 het predicaat ‘bestverkochte’ gaat veroveren, ten koste van de gedoodverfde nummer één, de Volkswagen Golf.

AUMACON verwacht voor december nog een kleine 40 duizend registraties; zonder fiscale prikkels zouden dat er niet meer dan 10 à 12 duizend geweest zijn. De cijfers voor 2016 worden derhalve bij voorbaat gedrukt, ten gunste van het 2015-resultaat. Dit jaar zal afgesloten worden op een niveau rond 415 duizend nieuwe auto’s, waarmee 2015 niettemin als een van de matigste autoverkoopjaren van de afgelopen decennia de boeken in zal gaan.     

Best verkochte merken en modellen                                                                                

Het top-5 merkenrijtje zag er in november als volgt uit: Volkswagen (5.683 stuks, marktaandeel 14,0%), gevolgd door 2. Peugeot (5.151/12,7%), 3. Volvo (3.300/8,1%), 4. Opel (2.496/6,2%) en 5. Renault (2.480/6,1%).

De vijf best verkochte modellen in november 2015 zijn: 1. Peugeot 308 (4.011 stuks/ 9,9% marktaandeel), 2. Volkswagen Golf (inclusief Golf Sportsvan) (1.638/4,0%), 3. Volkswagen Passat (1.615/4,0%), 4. Volvo V40 (1.582/3,9%) en 5. Volkswagen Polo (1.68/2,6%).

Na elf maanden bestaat de merken top-5 van 2015 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (48.153 stuks, marktaandeel 12,7%), 2. Peugeot (34.854/9,2%), 3. Renault (31.153/8,2%), 4. Opel (23.184/6,1%) en 5. Ford (22.691/6,0%).

Zie voor het complete merkenoverzicht op http://www.dealersupportnet.nl/

Autoverkopen november +26 procent - Automobielmanagement.nl

Autoverkopen november +26 procent

Afgelopen maand leverden de Nederlandse autodealers tezamen 40.516 nieuwe auto’s af; dat is vergeleken met de 32.192 stuks van november 2014 een toename van 25,9 procent. Hiermee noteren de autoverkopen nu zes maanden op rij een beter resultaat dan in de vergelijkbare maanden van vorig jaar.

Volkswagen pakte ook in november de eerste plek in het merkenrijtje, de Peugeot 308 was wederom het bestverkochte model. Dit blijkt uit cijfers van RDC/inMotiv, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.

Opgeteld over de eerste elf maanden werden er dit jaar 380.367 nieuwe auto’s verkocht tegenover 351.360 stuks in dezelfde periode van 2014, een toename van 8,3 procent. Deze opleving komt geheel voor rekening van de zakelijke markt. De belangrijkste zakelijke afnemers – de lease- en verhuurbedrijven – kochten dit jaar al 163.283 nieuwe auto’s, tegenover 129.264 stuks in de eerste elf maanden van 2014, een toename van 26,3 procent. De kooplust van particulieren daalde tot en met november daarentegen met 4,8 procent: 126.425 privé-aankopen dit jaar tegenover 132.804 stuks in dezelfde periode van 2014.

Voor december kunnen de autodealers nog rekenen op veel drukte aangezien per 1 januari 2016 het bijtellingpercentage voor de meeste plug-in’s van 7 naar 15 procent gaat en veel andere auto’s op dat moment opschuiven van het 14-procent naar het 21-procent bijtellingstarief. Verscheidene lease- en autobedrijven hebben al aangegeven dat zij nog dit jaar extra auto’s op eigen naam willen stellen met het doel deze in 2016 – met behoud van de gunstige fiscale voorwaarden van 2015 – te verkopen. Vooral de Peugeot 308 wordt om deze reden opgestuwd in de statistieken. De kans is groot dat dit model over het gehele jaar 2015 het predicaat ‘bestverkochte’ gaat veroveren, ten koste van de gedoodverfde nummer één, de Volkswagen Golf.

AUMACON verwacht voor december nog een kleine 40 duizend registraties; zonder fiscale prikkels zouden dat er niet meer dan 10 à 12 duizend geweest zijn. De cijfers voor 2016 worden derhalve bij voorbaat gedrukt, ten gunste van het 2015-resultaat. Dit jaar zal afgesloten worden op een niveau rond 415 duizend nieuwe auto’s, waarmee 2015 niettemin als een van de matigste autoverkoopjaren van de afgelopen decennia de boeken in zal gaan.     

Best verkochte merken en modellen                                                                                

Het top-5 merkenrijtje zag er in november als volgt uit: Volkswagen (5.683 stuks, marktaandeel 14,0%), gevolgd door 2. Peugeot (5.151/12,7%), 3. Volvo (3.300/8,1%), 4. Opel (2.496/6,2%) en 5. Renault (2.480/6,1%).

De vijf best verkochte modellen in november 2015 zijn: 1. Peugeot 308 (4.011 stuks/ 9,9% marktaandeel), 2. Volkswagen Golf (inclusief Golf Sportsvan) (1.638/4,0%), 3. Volkswagen Passat (1.615/4,0%), 4. Volvo V40 (1.582/3,9%) en 5. Volkswagen Polo (1.68/2,6%).

Na elf maanden bestaat de merken top-5 van 2015 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (48.153 stuks, marktaandeel 12,7%), 2. Peugeot (34.854/9,2%), 3. Renault (31.153/8,2%), 4. Opel (23.184/6,1%) en 5. Ford (22.691/6,0%).

Zie voor het complete merkenoverzicht op http://www.dealersupportnet.nl/