Autoverkopen naar 449.000 door aller drukste december

Afgelopen maand noteerden de Nederlandse autodealers tezamen 69.156 nieuwe auto’s; dit is het hoogste aantal dat ooit in Nederland in een decembermaand bereikt werd. De eindstand voor 2015 komt hiermee op 449.347 nieuwe auto’s wat tegenover de 387.572 stuks in 2014 een toename is van 15,9 procent.

Dit blijkt uit een eerste analyse van onafhankelijk kennisbureau Aumacon. De autoverkopen in ons land laten sinds juni een onafgebroken toename zien. Belangrijkste drivers daarvoor zijn de per vandaag verhoogde bijtellingspercentages. Voor de meeste nieuwe plug-ins is de bijtelling vanaf dit jaar vijftien procent (was zeven procent), voor andere auto’s gaat dit jaar het bijtellingstarief van 21 of 25 procent gelden. Alleen de bijtelling voor volledig elektrische auto’s blijft ongewijzigd op 4 procent.

Met dit eindresultaat van bijna 450 duizend nieuwe auto’s schaart 2015 zich niettemin in een rij van matige autojaren. Sinds 1970 werden er slechts in twaalf jaren nog minder auto’s verkocht. Het jaar 2014 spande daarbij – met een jaartotaal van slechts 387.572 stuks – de kroon: het absolute dieptepunt in 45 jaar autoverkoop. Aumacon-directeur Clem Dickmann. "In de wetenschap dat het cijfer voor 2015 daar niet erg ver bovenligt en bovendien tot stand is gekomen door fikse fiscale stimulansen houdt de autobranche de adem in voor het nieuwe jaar. In dat nieuwe jaar zullen bovendien nog veel onverkochte – maar per eind 2015 wel al gekentekende – auto’s aan de man gebracht moeten worden. Zo werden er in december alleen al van de Peugeot 308 liefst 12.052 stuks geregistreerd. Mede door die door voorraadvorming verwachten wij dat de autoverkopen in 2016 niet verder dan tot 385 duizend nieuwe registraties zullen reiken."

VW bestverkocht, Peugeot 308 populairst
Volkswagen werd voor de elfde keer op rij het bestverkochte merk in ons land. Tussen 1969 en 2004 was Opel 36 jaar lang onafgebroken het grootste merk in Nederland. Het rijtje van de topvijf van merken zag er in 2015 als volgt uit: Volkswagen (56.323 stuks, marktaandeel 12,5%), gevolgd door 2. Peugeot (49.221/11,0%), 3. Renault (35.209/7,8%), 4. Opel (25.447/5,7%) en 5. Ford (25.219/5,6%).

Het favoriete model was vorig jaar de Peugeot 308. In 2014 viel deze eer nog te beurt aan de Volkswagen Golf.  In de daaraan voorafgaande jaren waren de Volkswagen Polo (2010 en 2011), de Renault Mégane (2012) en de Volkswagen Up! (2013) het meest populair.
De vijf bestverkochte modellen in 2015 zijn geworden: 1. Peugeot 308 (28.950 stuks/6,4% marktaandeel), 2. Volkswagen Golf (inclusief Golf Sportsvan) (20.344/4,5%), 3. Renault Clio (17.010/3,8%), 4. Volkswagen Polo (12.103/2,7%) en 5. Volvo V40 (11.408/2,5%).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Ik ben benieuwd naar de rendement cijfers over 2015. Die eindsprint kost meestal een hele berg interne energie en lage marges.

Geplaatst door: Ed Favier op
Autoverkopen naar 449.000 door aller drukste december - Automobielmanagement.nl

Autoverkopen naar 449.000 door aller drukste december

Afgelopen maand noteerden de Nederlandse autodealers tezamen 69.156 nieuwe auto’s; dit is het hoogste aantal dat ooit in Nederland in een decembermaand bereikt werd. De eindstand voor 2015 komt hiermee op 449.347 nieuwe auto’s wat tegenover de 387.572 stuks in 2014 een toename is van 15,9 procent.

Dit blijkt uit een eerste analyse van onafhankelijk kennisbureau Aumacon. De autoverkopen in ons land laten sinds juni een onafgebroken toename zien. Belangrijkste drivers daarvoor zijn de per vandaag verhoogde bijtellingspercentages. Voor de meeste nieuwe plug-ins is de bijtelling vanaf dit jaar vijftien procent (was zeven procent), voor andere auto’s gaat dit jaar het bijtellingstarief van 21 of 25 procent gelden. Alleen de bijtelling voor volledig elektrische auto’s blijft ongewijzigd op 4 procent.

Met dit eindresultaat van bijna 450 duizend nieuwe auto’s schaart 2015 zich niettemin in een rij van matige autojaren. Sinds 1970 werden er slechts in twaalf jaren nog minder auto’s verkocht. Het jaar 2014 spande daarbij – met een jaartotaal van slechts 387.572 stuks – de kroon: het absolute dieptepunt in 45 jaar autoverkoop. Aumacon-directeur Clem Dickmann. "In de wetenschap dat het cijfer voor 2015 daar niet erg ver bovenligt en bovendien tot stand is gekomen door fikse fiscale stimulansen houdt de autobranche de adem in voor het nieuwe jaar. In dat nieuwe jaar zullen bovendien nog veel onverkochte – maar per eind 2015 wel al gekentekende – auto’s aan de man gebracht moeten worden. Zo werden er in december alleen al van de Peugeot 308 liefst 12.052 stuks geregistreerd. Mede door die door voorraadvorming verwachten wij dat de autoverkopen in 2016 niet verder dan tot 385 duizend nieuwe registraties zullen reiken."

VW bestverkocht, Peugeot 308 populairst
Volkswagen werd voor de elfde keer op rij het bestverkochte merk in ons land. Tussen 1969 en 2004 was Opel 36 jaar lang onafgebroken het grootste merk in Nederland. Het rijtje van de topvijf van merken zag er in 2015 als volgt uit: Volkswagen (56.323 stuks, marktaandeel 12,5%), gevolgd door 2. Peugeot (49.221/11,0%), 3. Renault (35.209/7,8%), 4. Opel (25.447/5,7%) en 5. Ford (25.219/5,6%).

Het favoriete model was vorig jaar de Peugeot 308. In 2014 viel deze eer nog te beurt aan de Volkswagen Golf.  In de daaraan voorafgaande jaren waren de Volkswagen Polo (2010 en 2011), de Renault Mégane (2012) en de Volkswagen Up! (2013) het meest populair.
De vijf bestverkochte modellen in 2015 zijn geworden: 1. Peugeot 308 (28.950 stuks/6,4% marktaandeel), 2. Volkswagen Golf (inclusief Golf Sportsvan) (20.344/4,5%), 3. Renault Clio (17.010/3,8%), 4. Volkswagen Polo (12.103/2,7%) en 5. Volvo V40 (11.408/2,5%).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Ik ben benieuwd naar de rendement cijfers over 2015. Die eindsprint kost meestal een hele berg interne energie en lage marges.

Geplaatst door: Ed Favier op