Volkswagen royaal aan kop in terugvallende automarkt; januari -14%

Afgelopen maand noteerden de Nederlandse autodealers tezamen 40.776 nieuwe auto’s; het laagste aantal dat de afgelopen 50 jaar in Nederland in een januarimaand bereikt werd.

Dit dieptepunt volgt op het historisch hoge aantal autoregistraties in de afgelopen decembermaand. Toen ging het om 69.156 stuks wat uitzonderlijk is voor een slotmaand. Onveranderd is de koppositie voor Volkswagen. Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau AUMACON.

"Dit is de daling waarvan je wist dat ie ging komen," zo reageert AUMACON-directeur Clem Dickmann op dit resultaat. "Na een periode van geforceerde registraties van nieuwe auto’s is dit de onvermijdelijke terugslag. Zodra de fiscale stimulansen voor de zakelijke markt verzwakken is dat onmiddellijk in de cijfers terug te vinden." De autoverkopen in ons land komen voor bijna 60 procent voor rekening van zakelijke afnemers.

Zie hier voor de AUMACON prognose autoverkopen 2016.

Naast de verminderde fiscale aansporingen kampen veel autodealers dit jaar ook nog met fikse voorraden van gekentekende auto’s waarop de fiscale condities rusten van vorig jaar. Dickmann: "Je hoort en ziet de automerken daar nu fors mee adverteren. Deze auto’s drukken de statistieken van dit jaar, ze zijn immers vorig jaar al geregistreerd. Bijkomend is dat de aanschaffingen door particulieren eveneens blijven dalen." Particulieren kochten in januari 17.879 nieuwe auto’s tegenover 21.700 in januari 2015 – een afname van bijna 18 procent. "Mede hierdoor verwachten wij dat de autoverkopen in 2016 niet verder dan tot zo’n 385 duizend nieuwe registraties zullen reiken, waarmee dit jaar bij voorbaat een van de matigste van de afgelopen 50 jaar gaat worden."

autoverkopen per kopergroep

     

maand: januari

     
 

2016

2015

% +/-

particulieren

17.879

21.700

-17,6%

bedrijven (op eigen naam)

2.744

3.883

-29,3%

lease- en verhuurbedrijven

11.255

14.075

-20,0%

autobedrijven (op eigen naam)

8.898

8.288

+7,4%

 

40.776

47.946

-14,4%

Bron: RDC; bewerking: AUMACON

   

 

Volkswagen bestverkochte merk, Volkswagen Golf populairste model

Het top-vijf merkenrijtje zag er in januari als volgt uit: 1. Volkswagen (7.792 stuks/ 19,1% marktaandeel), 2. Renault (2.894/7,1%), 3. Kia (2.687/6,6%), 4. Peugeot (2.557/6,3%) en 5. Ford (2.410/5,9%)

De vijf best verkochte modellen in januari zijn: 1. Volkswagen Golf (inclusief Golf Sportsvan) (2.447 stuks/6,0% marktaandeel), 2. Volkswagen Polo (2.201/5,4%), 3. Volkswagen Up! (2.028/5,0%), 4. Kia Picanto (1.084/2,7%) en 5. Renault Captur (1.057/2,6%).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Volkswagen royaal aan kop in terugvallende automarkt; januari -14% - Automobielmanagement.nl

Volkswagen royaal aan kop in terugvallende automarkt; januari -14%

Afgelopen maand noteerden de Nederlandse autodealers tezamen 40.776 nieuwe auto’s; het laagste aantal dat de afgelopen 50 jaar in Nederland in een januarimaand bereikt werd.

Dit dieptepunt volgt op het historisch hoge aantal autoregistraties in de afgelopen decembermaand. Toen ging het om 69.156 stuks wat uitzonderlijk is voor een slotmaand. Onveranderd is de koppositie voor Volkswagen. Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau AUMACON.

"Dit is de daling waarvan je wist dat ie ging komen," zo reageert AUMACON-directeur Clem Dickmann op dit resultaat. "Na een periode van geforceerde registraties van nieuwe auto’s is dit de onvermijdelijke terugslag. Zodra de fiscale stimulansen voor de zakelijke markt verzwakken is dat onmiddellijk in de cijfers terug te vinden." De autoverkopen in ons land komen voor bijna 60 procent voor rekening van zakelijke afnemers.

Zie hier voor de AUMACON prognose autoverkopen 2016.

Naast de verminderde fiscale aansporingen kampen veel autodealers dit jaar ook nog met fikse voorraden van gekentekende auto’s waarop de fiscale condities rusten van vorig jaar. Dickmann: "Je hoort en ziet de automerken daar nu fors mee adverteren. Deze auto’s drukken de statistieken van dit jaar, ze zijn immers vorig jaar al geregistreerd. Bijkomend is dat de aanschaffingen door particulieren eveneens blijven dalen." Particulieren kochten in januari 17.879 nieuwe auto’s tegenover 21.700 in januari 2015 – een afname van bijna 18 procent. "Mede hierdoor verwachten wij dat de autoverkopen in 2016 niet verder dan tot zo’n 385 duizend nieuwe registraties zullen reiken, waarmee dit jaar bij voorbaat een van de matigste van de afgelopen 50 jaar gaat worden."

autoverkopen per kopergroep

     

maand: januari

     
 

2016

2015

% +/-

particulieren

17.879

21.700

-17,6%

bedrijven (op eigen naam)

2.744

3.883

-29,3%

lease- en verhuurbedrijven

11.255

14.075

-20,0%

autobedrijven (op eigen naam)

8.898

8.288

+7,4%

 

40.776

47.946

-14,4%

Bron: RDC; bewerking: AUMACON

   

 

Volkswagen bestverkochte merk, Volkswagen Golf populairste model

Het top-vijf merkenrijtje zag er in januari als volgt uit: 1. Volkswagen (7.792 stuks/ 19,1% marktaandeel), 2. Renault (2.894/7,1%), 3. Kia (2.687/6,6%), 4. Peugeot (2.557/6,3%) en 5. Ford (2.410/5,9%)

De vijf best verkochte modellen in januari zijn: 1. Volkswagen Golf (inclusief Golf Sportsvan) (2.447 stuks/6,0% marktaandeel), 2. Volkswagen Polo (2.201/5,4%), 3. Volkswagen Up! (2.028/5,0%), 4. Kia Picanto (1.084/2,7%) en 5. Renault Captur (1.057/2,6%).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding