Nederland is echter de grote uitzondering met als énige in West-Europa dalende autoverkopen, in februari weer met 15 procent.

Eén van de motoren achter de snelle groei is Italië waar in februari ruim 27 procent meer auto’s werden afgezet. Ook Frankrijk en Spanje blijven het goed doen, terwijl de grootste nationale automarkt Duitsland een sterke groei met 12 procent liet zien. Verder doen vooral kleine landen als Cyprus, Estland en Letland het uitstekend.

Niet geheel onverwacht laat de merkenlijst zien dat de VW Groep behoorlijk terrein heeft moeten prijsgeven. Over februari kwamen de gezamenlijke VW-merken op een marktaandeel van 23,9 procent vergeleken met 25,3 procent een jaar eerder. Voor VW zelf daalde het marktaandeel een vol procentpunt naar 11,4 procent. Ook Renault en in mindere mate Peugeot en Citroen leverden wat marktaandeel in. Opel, Ford en nog meer Fiat konden daarvan profiteren. Bij de kleinere merken is Jaguar de grote overwinnaar, want dat Britse merk wist de afgelopen maand in Europa bijna twee keer zo veel auto’s af te zetten als een jaar eerder. Ook Mazda, Honda en Land Rover zetten meer dan gemiddelde resultaten neer.