Dit is een van de opmerkelijke conclusies uit het onlangs gepresenteerde Nationaal Occasion Onderzoek. Jaarlijks brengen Automobiel Management en VWE, leverancier van voertuiginformatie en – documentatie, de stand van zaken ten aanzien van de Nederlandse occasionmarkt in kaart in het Nationaal Occasion Onderzoek. In een serie van vier berichten worden de deelconclusies beschreven. Hieronder volgt het eerste deel.
 

Uit de analyses blijkt dat zeventig procent van de auto’s die autobedrijven aan consumenten verkochten occasions waren, want er werden 1,08 miljoen occasions verkocht tegenover 449 duizend nieuwe auto’s. De omzet die voortkomt uit de handel in gebruikte auto’s is voor de Nederlandse autobranche dus enorm belangrijk.
Het totaalbedrag van 12,6 miljard euro is opgebouwd uit de verkoop van occasions door autobedrijven aan particulieren (B2C), plus de omzet uit import en export van gebruikte auto’s. De omzet is gecalculeerd op respectievelijk 8,6 miljard euro (B2C) plus 2,1 miljard euro uit import en 1,9 miljard uit export. Ter vergelijk: de omzet uit de verkoop van nieuwe auto’s is over dezelfde periode gecalculeerd op 9,4 miljard* euro. 

3,7 miljard  glipt door vingers

Behalve de occasionhandel waarbij autobedrijven zijn betrokken, is er ook nog de handel tussen consumenten onderling (C2C). In het boekjaar 2015 kwam de omzetwaarde daarvan uit op ongeveer 3,7 miljard euro. Deze omzet vindt plaats buiten de autobranche en glipt de branche dus door de vingers.  In de afgelopen jaren zijn al diverse initiatieven ontwikkeld (bijvoorbeeld ikwilvanmijnautoaf.nl) om deze handel  naar de branche toe te trekken. Maar na een aantal jaren van daling nam in 2015 nam de C2C-handel onderling toch weer toe, namelijk met zo’n honderd miljoen euro tot 3,7 miljard.

Import  versus export

In 2015 kwam voor het eerst de omzetwaarde van de import ruim boven die van de export uit: het ging om 2,1 miljard euro (import) ten opzichte van 1,9 miljard (export). Ter vergelijk, slechts enkele jaren geleden in 2012 bedroeg de importomzet nog maar 57 procent van de exportomzet, inmiddels is het 110 procent.  Dat de import nu een hogere omzet vertegenwoordigt, is best opmerkelijk omdat het aantal auto’s veel kleiner is.  Maar importauto’s blijken gemiddeld veel jonger dan exportauto’s en hebben daarom gemiddeld een hogere waarde. Dit en veel meer over de occasionhandel is te vinden in het rapport van het Nationaal Occasion Onderzoek 2016. Dit onderzoek is gebaseerd op de cijfers uit het volle kalenderjaar 2015. U kunt de digitale versie downloaden van de website van AM.

* Dit totaalbedrag is berekend door het aantal van de 449 duizend nieuwe auto’s te vermenigvuldigen met de gemiddelde netto catalogusprijs (22.000 euro) minus de gemiddelde korting van 5 procent.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding