Autoverkopen juni in de plus, toch daling H1

Afgelopen maand noteerden de Nederlandse autodealers tezamen 39.241 nieuwe auto’s tegenover 36.839 stuks in dezelfde maand in 2015 – een toename van 6,5 procent.

Autoverkopen juni in de plus, toch daling H1

Renault pakt de eerste plek in juni, de Renault Clio is het bestverkochte model. Volkswagen blijft ook na zes maanden de merkenlijst aanvoeren, Renault is nu het tweede merk in Nederland. Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau AUMACON.

Na een halfjaar staat het aantal verkochte auto’s dit jaar nu op 193.983 stuks. Vorig jaar waren dat er in dezelfde periode 201.295 stuks; een daling van 3,6 procent. Deze terugval is in de maanden januari en februari ontstaan en komt grotendeels voor rekening van de verminderde fiscale impulsen voor zakenrijders.

Het complete cijferoverzicht is te vinden op CARmonitor.

AUMACON paste begin dit jaar haar prognose voor 2016 enigszins aan als gevolg van het voorgenomen regeringsbesluit om het lagere bijtellingstarief voor plug-in auto’s (tot 50 gram/km) al vanaf volgende jaar te schrappen. De hierdoor verwachte extra (voor)registraties per eind 2016 zullen – aldus het kennisbureau – leiden tot een totaalmarkt voor dit jaar van 395 duizend nieuwe auto’s.

De belangstelling voor plug-in auto’s neemt dit jaar niettemin sterk af. Zo werden van de iconische Mitsubishi Outlander in het eerste halfjaar nog maar 414 stuks verkocht tegenover 2.880 stuks in het eerste halfjaar van 2015. De animo voor vol-elektrische auto’s is zich daarentegen aan het stabiliseren. Van de Tesla Model S werden in het eerste halfjaar 869 stuks verkocht, twee meer dan in H1-2015, van de nummer twee in dit segment, de Nissan Leaf, werden in de eerste zes maanden van dit jaar 412 stuks verkocht tegenover 268 stuks in H1-2015. Van het overige commerciële aanbod (Renault Zoe, Mitsubish i-Miev, BMW i3/i8)) gingen de cijfers omlaag.

Het top-vijf merkenrijtje ziet er in juni als volgt uit: 1. Renault (4.281 stuks/10,9% marktaandeel), 2. Volkswagen (3.672/9,4%), 3. Opel (3.242/8,3%), 4. Peugeot (2.653/6,8%) en 5. Ford (2.044/5,2%).
De vijf best verkochte modellen in juni zijn: 1. Renault Clio (1.426 stuks/3,6% marktaandeel), 2. Opel Astra (1.112/2,8%), 3. Volkwagen Golf (incl. Sportsvan) (1.027/2,6%), 4. Hyundai i10 (996/2,5%) en 5. Volkswagen Polo (971/2,5%).

Na zes maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar: 1. Volkswagen (21.246 stuks/ 11,0% marktaandeel), 2. Renault (16.214/8,4%), 3. Opel (15.602/8,0%), 4. Peugeot (14.909/7,7%) en 5. Ford (11.382/5,9%).

Autoverkopen juni in de plus, toch daling H1 - Automobielmanagement.nl

Autoverkopen juni in de plus, toch daling H1

Afgelopen maand noteerden de Nederlandse autodealers tezamen 39.241 nieuwe auto’s tegenover 36.839 stuks in dezelfde maand in 2015 – een toename van 6,5 procent.

Autoverkopen juni in de plus, toch daling H1

Renault pakt de eerste plek in juni, de Renault Clio is het bestverkochte model. Volkswagen blijft ook na zes maanden de merkenlijst aanvoeren, Renault is nu het tweede merk in Nederland. Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau AUMACON.

Na een halfjaar staat het aantal verkochte auto’s dit jaar nu op 193.983 stuks. Vorig jaar waren dat er in dezelfde periode 201.295 stuks; een daling van 3,6 procent. Deze terugval is in de maanden januari en februari ontstaan en komt grotendeels voor rekening van de verminderde fiscale impulsen voor zakenrijders.

Het complete cijferoverzicht is te vinden op CARmonitor.

AUMACON paste begin dit jaar haar prognose voor 2016 enigszins aan als gevolg van het voorgenomen regeringsbesluit om het lagere bijtellingstarief voor plug-in auto’s (tot 50 gram/km) al vanaf volgende jaar te schrappen. De hierdoor verwachte extra (voor)registraties per eind 2016 zullen – aldus het kennisbureau – leiden tot een totaalmarkt voor dit jaar van 395 duizend nieuwe auto’s.

De belangstelling voor plug-in auto’s neemt dit jaar niettemin sterk af. Zo werden van de iconische Mitsubishi Outlander in het eerste halfjaar nog maar 414 stuks verkocht tegenover 2.880 stuks in het eerste halfjaar van 2015. De animo voor vol-elektrische auto’s is zich daarentegen aan het stabiliseren. Van de Tesla Model S werden in het eerste halfjaar 869 stuks verkocht, twee meer dan in H1-2015, van de nummer twee in dit segment, de Nissan Leaf, werden in de eerste zes maanden van dit jaar 412 stuks verkocht tegenover 268 stuks in H1-2015. Van het overige commerciële aanbod (Renault Zoe, Mitsubish i-Miev, BMW i3/i8)) gingen de cijfers omlaag.

Het top-vijf merkenrijtje ziet er in juni als volgt uit: 1. Renault (4.281 stuks/10,9% marktaandeel), 2. Volkswagen (3.672/9,4%), 3. Opel (3.242/8,3%), 4. Peugeot (2.653/6,8%) en 5. Ford (2.044/5,2%).
De vijf best verkochte modellen in juni zijn: 1. Renault Clio (1.426 stuks/3,6% marktaandeel), 2. Opel Astra (1.112/2,8%), 3. Volkwagen Golf (incl. Sportsvan) (1.027/2,6%), 4. Hyundai i10 (996/2,5%) en 5. Volkswagen Polo (971/2,5%).

Na zes maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar: 1. Volkswagen (21.246 stuks/ 11,0% marktaandeel), 2. Renault (16.214/8,4%), 3. Opel (15.602/8,0%), 4. Peugeot (14.909/7,7%) en 5. Ford (11.382/5,9%).