Analyse: Europese automarkt is crisis te boven

De Europese automarkt is zo goed als terug op het niveau van voor de crisis die in 2007 begon. In juni werden om precies te zijn 1.459.508 nieuwe personenauto’s verkocht, dat is bijna zeven procent meer dan een jaar eerder en alweer de 34e achtereenvolgende maand met groei.

Over het eerste halfjaar van 2016 komt een plus van 9,4 procent uit de bus. Ons land is daarbij echter het enige in de lange lijst met een min; bij ons daalden de autoverkopen in de periode tot eind juni nog altijd met 3,6 procent.

Als we ons concentreren op de halfjaarcijfers, dan valt in de eerste plaats op dat Volkswagen nauwelijks meer auto’s verkocht dan een jaar eerder. Dat betekent dat het marktaandeel, zo goed als zeker door dieselgate, bijna een vol procentpunt is gedaald van ruim 12 naar net 11 procent. Binnen de VW-stal zag Seat de verkopen zelfs met bijna twee procent teruglopen, een uitzondering onder de automerken. Het is echter niet allemaal kommer en kwel voor Wolfsburg want Audi en Skoda deden het met plussen van ruim 11 en een goede 10 procent zelfs nog iets beter dan de markt als geheel.

Verder tekent zich ook op de lijst van de Europese autokoepel Acea een duidelijk verschil af tussen de Franse merken. Peugeot en Citroën komen op een groei van rond de zes, zeven procent uit waarmee de PSA Groep een toename van 6,4 procent realiseert. Renault doet het echter een stuk beter met 15 procent groei voor het ‘vierkantje’ zelf en een wel wat mager uitvallende zeven procent voor Dacia. Opmerkelijk is echter dat Renault’s vaste partner Nissan als enige van de wat grotere merken in Europa minder auto’s verkocht en met een min van 1,2 procent op de lijst staat. Het marktaandeel van Nissan is daarmee ook duidelijk onder de vier procent gezakt.

De andere massaspeler, Opel, realiseerde ruim acht procent hogere verkopen terwijl het verdwenen Chevrolet met een nadrukkelijke min van meer dan 65 procent staat genoteerd. Een opmerkelijk succesnummer is Fiat Chrysler Automobiles. Ook in Europa is JEEP een uitschieter want daarvan werden er een kwart meer verkocht dan een jaar eerder. Ook Fiat zelf doet het echter prima met een groei van bijna 18 procent, twee keer zo veel als de markt als geheel dus. Zelfs Lancia/Chrysler zit met 12 procent nog een stuk boven dat gemiddelde terwijl Alfa Romeo ruim 7 procent meer auto’s wist te verkopen. Bij de middelgrote partijen blijft Kia goed scoren met bijna 15 procent groei, haalt zustermerk Hyundai een plus van ruim 10 procent terwijl Toyota weer iets onder de markt blijft met acht procent hogere verkopen.

Veruit de beste prestatie komt opnieuw voor rekening van Jaguar want dat wist twee keer zo veel auto’s te verkopen als in de eerste helft van 2015. Bij zustermerk Land Rover bleef de groei beperkt tot een goede 14 procent waardoor de JLR groep een overtuigende groei met 30 procent neerzette. Elders bij de luxe merken komen BMW en Mercedes-Benz beide uit op rond de 15 procent groei. Verder zijn Honda en Mazda kennelijk bezig met een fraaie comeback want voor beide Japanse merken is een toename van rond de 30 procent genoteerd. De vreugde wordt daarbij wel wat getemperd doordat Mitsubishi 11 procent minder verkocht en daarmee momenteel het slechtst presterende merk op de Europese automarkt is.

Nog even naar de marktaandelen kijkend blijft Volkswagen met z’n ruim 11 procent toch het grootste merk in Europa. Renault heeft zijn positie als tweede versterkt en heeft nu 7,5 procent van de Europese markt in handen. Opel staat met 6,8 procent op de derde plaats terwijl Peugeot op precies 6 procent uitkomt. Fiat kon haar marktaandeel fors versterken en zit nu flink boven de 5 procent. BMW én Mercedes-Benz nemen ieder net boven de 5 procent van de markt voor hun rekening en scoren daarmee in Europa beter dan bijvoorbeeld Citroën.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Analyse: Europese automarkt is crisis te boven - Automobielmanagement.nl

Analyse: Europese automarkt is crisis te boven

De Europese automarkt is zo goed als terug op het niveau van voor de crisis die in 2007 begon. In juni werden om precies te zijn 1.459.508 nieuwe personenauto’s verkocht, dat is bijna zeven procent meer dan een jaar eerder en alweer de 34e achtereenvolgende maand met groei.

Over het eerste halfjaar van 2016 komt een plus van 9,4 procent uit de bus. Ons land is daarbij echter het enige in de lange lijst met een min; bij ons daalden de autoverkopen in de periode tot eind juni nog altijd met 3,6 procent.

Als we ons concentreren op de halfjaarcijfers, dan valt in de eerste plaats op dat Volkswagen nauwelijks meer auto’s verkocht dan een jaar eerder. Dat betekent dat het marktaandeel, zo goed als zeker door dieselgate, bijna een vol procentpunt is gedaald van ruim 12 naar net 11 procent. Binnen de VW-stal zag Seat de verkopen zelfs met bijna twee procent teruglopen, een uitzondering onder de automerken. Het is echter niet allemaal kommer en kwel voor Wolfsburg want Audi en Skoda deden het met plussen van ruim 11 en een goede 10 procent zelfs nog iets beter dan de markt als geheel.

Verder tekent zich ook op de lijst van de Europese autokoepel Acea een duidelijk verschil af tussen de Franse merken. Peugeot en Citroën komen op een groei van rond de zes, zeven procent uit waarmee de PSA Groep een toename van 6,4 procent realiseert. Renault doet het echter een stuk beter met 15 procent groei voor het ‘vierkantje’ zelf en een wel wat mager uitvallende zeven procent voor Dacia. Opmerkelijk is echter dat Renault’s vaste partner Nissan als enige van de wat grotere merken in Europa minder auto’s verkocht en met een min van 1,2 procent op de lijst staat. Het marktaandeel van Nissan is daarmee ook duidelijk onder de vier procent gezakt.

De andere massaspeler, Opel, realiseerde ruim acht procent hogere verkopen terwijl het verdwenen Chevrolet met een nadrukkelijke min van meer dan 65 procent staat genoteerd. Een opmerkelijk succesnummer is Fiat Chrysler Automobiles. Ook in Europa is JEEP een uitschieter want daarvan werden er een kwart meer verkocht dan een jaar eerder. Ook Fiat zelf doet het echter prima met een groei van bijna 18 procent, twee keer zo veel als de markt als geheel dus. Zelfs Lancia/Chrysler zit met 12 procent nog een stuk boven dat gemiddelde terwijl Alfa Romeo ruim 7 procent meer auto’s wist te verkopen. Bij de middelgrote partijen blijft Kia goed scoren met bijna 15 procent groei, haalt zustermerk Hyundai een plus van ruim 10 procent terwijl Toyota weer iets onder de markt blijft met acht procent hogere verkopen.

Veruit de beste prestatie komt opnieuw voor rekening van Jaguar want dat wist twee keer zo veel auto’s te verkopen als in de eerste helft van 2015. Bij zustermerk Land Rover bleef de groei beperkt tot een goede 14 procent waardoor de JLR groep een overtuigende groei met 30 procent neerzette. Elders bij de luxe merken komen BMW en Mercedes-Benz beide uit op rond de 15 procent groei. Verder zijn Honda en Mazda kennelijk bezig met een fraaie comeback want voor beide Japanse merken is een toename van rond de 30 procent genoteerd. De vreugde wordt daarbij wel wat getemperd doordat Mitsubishi 11 procent minder verkocht en daarmee momenteel het slechtst presterende merk op de Europese automarkt is.

Nog even naar de marktaandelen kijkend blijft Volkswagen met z’n ruim 11 procent toch het grootste merk in Europa. Renault heeft zijn positie als tweede versterkt en heeft nu 7,5 procent van de Europese markt in handen. Opel staat met 6,8 procent op de derde plaats terwijl Peugeot op precies 6 procent uitkomt. Fiat kon haar marktaandeel fors versterken en zit nu flink boven de 5 procent. BMW én Mercedes-Benz nemen ieder net boven de 5 procent van de markt voor hun rekening en scoren daarmee in Europa beter dan bijvoorbeeld Citroën.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding