Autoverkoop derde kwartaal -8,3%; beperkte eindsprint verwacht

In september noteerden de Nederlandse autodealers tezamen 33.545 nieuwe auto’s tegenover 35.032 stuks in dezelfde maand in 2015 – een afname van 4,2 procent. Opel wist de meeste auto’s te verkopen, vooral de modellen Corsa en Astra waren gewild.

Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. Na negen maanden staat het aantal verkochte (nieuwe) auto’s dit jaar nu op 285.355 stuks. Vorig jaar waren dat in dezelfde periode 300.984 stuks; een daling van 5,2 procent. Het afzetverloop dit jaar is grillig. Zo begon het eerste kwartaal met een terugval van 10,4 procent, met name veroorzaakt door de naweeën van de verminderde fiscale impulsen voor zakenrijders. In het tweede kwartaal leefde de autoverkoop vervolgens weer op; Q2 noteerde een volumetoename van 4,5 procent. Het zojuist afgesloten derde kwartaal laat vervolgens weer een flinke terugval zien; vergeleken met Q3-2015 werden in het voorbije kwartaal ruim acht duizend nieuwe auto’s minder verkocht, een terugval van 7,6 procent.

De jaarprognose van Aumacon staat voor 2016 op 395 duizend stuks hetgeen een van de laagste jaarresultaten in de afgelopen 50 jaar zou betekenen. Analist Clem Dickmann: "In november en december zullen nog wel veel zakelijke rijders hun laatste kans pakken voor een auto met verlaagde bijtelling. De impact van die koopgolf zal echter minder groot zijn dan een jaar geleden. Veel leaserijders rijden immers al in een auto met lage bijtelling." Daarnaast zal volgens Aumacon ook het aantal te registreren (plug-in) voorraadauto’s beperkter zijn dan eind 2015. Vooral Franse merken en leasebedrijven hebben hier gewoonlijk een handje van, maar de Fransen hebben nog maar een zeer beperkt aanbod met lagebijtellingauto’s en menig leasebedrijf heeft nog voorraad van eind 2015 staan."

Het top-vijf merkenrijtje ziet er in september als volgt uit: 1. Opel (4.028 stuks/12,0% marktaandeel in september), 2. Volkswagen (2.970/8,9%), 3. Renault (2.712/8,1%), 4. Peugeot (2.580/7,7%) en 5. Ford (1.721/5,1%).

De vijf best verkochte modellen in september zijn: 1. Opel Corsa (1.061 stuks/3,2% marktaandeel in september), 2. Opel Astra (1.051/3,1%), 3. Volkswagen Golf incl. Sportsvan (945/2,8%), 4. Opel Karl (876/2,6%) en 5. Renault Clio (843/2,5%).

Na negen maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar: 1. Volkswagen (31.772 stuks/ 11,1% marktaandeel in 2016), 2. Opel (24.885/8,7%), 3. Renault (24.572/8,6%), 4. Peugeot (21.605/7,6%) en 5. Ford (16.613/5,8%). Zie hier voor het complete cijferoverzicht.   

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Autoverkoop derde kwartaal -8,3%; beperkte eindsprint verwacht - Automobielmanagement.nl

Autoverkoop derde kwartaal -8,3%; beperkte eindsprint verwacht

In september noteerden de Nederlandse autodealers tezamen 33.545 nieuwe auto’s tegenover 35.032 stuks in dezelfde maand in 2015 – een afname van 4,2 procent. Opel wist de meeste auto’s te verkopen, vooral de modellen Corsa en Astra waren gewild.

Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. Na negen maanden staat het aantal verkochte (nieuwe) auto’s dit jaar nu op 285.355 stuks. Vorig jaar waren dat in dezelfde periode 300.984 stuks; een daling van 5,2 procent. Het afzetverloop dit jaar is grillig. Zo begon het eerste kwartaal met een terugval van 10,4 procent, met name veroorzaakt door de naweeën van de verminderde fiscale impulsen voor zakenrijders. In het tweede kwartaal leefde de autoverkoop vervolgens weer op; Q2 noteerde een volumetoename van 4,5 procent. Het zojuist afgesloten derde kwartaal laat vervolgens weer een flinke terugval zien; vergeleken met Q3-2015 werden in het voorbije kwartaal ruim acht duizend nieuwe auto’s minder verkocht, een terugval van 7,6 procent.

De jaarprognose van Aumacon staat voor 2016 op 395 duizend stuks hetgeen een van de laagste jaarresultaten in de afgelopen 50 jaar zou betekenen. Analist Clem Dickmann: "In november en december zullen nog wel veel zakelijke rijders hun laatste kans pakken voor een auto met verlaagde bijtelling. De impact van die koopgolf zal echter minder groot zijn dan een jaar geleden. Veel leaserijders rijden immers al in een auto met lage bijtelling." Daarnaast zal volgens Aumacon ook het aantal te registreren (plug-in) voorraadauto’s beperkter zijn dan eind 2015. Vooral Franse merken en leasebedrijven hebben hier gewoonlijk een handje van, maar de Fransen hebben nog maar een zeer beperkt aanbod met lagebijtellingauto’s en menig leasebedrijf heeft nog voorraad van eind 2015 staan."

Het top-vijf merkenrijtje ziet er in september als volgt uit: 1. Opel (4.028 stuks/12,0% marktaandeel in september), 2. Volkswagen (2.970/8,9%), 3. Renault (2.712/8,1%), 4. Peugeot (2.580/7,7%) en 5. Ford (1.721/5,1%).

De vijf best verkochte modellen in september zijn: 1. Opel Corsa (1.061 stuks/3,2% marktaandeel in september), 2. Opel Astra (1.051/3,1%), 3. Volkswagen Golf incl. Sportsvan (945/2,8%), 4. Opel Karl (876/2,6%) en 5. Renault Clio (843/2,5%).

Na negen maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar: 1. Volkswagen (31.772 stuks/ 11,1% marktaandeel in 2016), 2. Opel (24.885/8,7%), 3. Renault (24.572/8,6%), 4. Peugeot (21.605/7,6%) en 5. Ford (16.613/5,8%). Zie hier voor het complete cijferoverzicht.   

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding