Europese automarkt houdt de vaart er in

De Europese autoverkopen zijn in september ruim zeven procent hoger uitgekomen dan in dezelfde maand van 2015. Over de eerste drie kwartalen werden in Europa acht procent meer auto’s verkocht. Nederland komt als enige land over die periode met een min van 5,2 procent negatief uit de bus.

Vooral in Zuid-Europa houdt de automarkt de vaart er in, met over negen maanden gezien een toename van ruim 17 procent in Italië en 11,5 procent in Spanje. De verkopen op de grootste nationale markt Duitsland namen met ruim zes procent toe terwijl de sterke groei van de afgelopen jaren in Groot-Brittannië nu is afgevlakt naar net twee procent. De andere sterke groeiers zijn vooral in Oost-Europa te vinden, met als koploper Hongarije waar tot nu toe dit jaar een kwart meer auto’s zijn verkocht dan in de eerste negen maanden van vorig jaar.

Bij de grotere merken zijn Fiat Chrysler en Renault de uitblinkers. FCA komt over negen maanden gezien op een plus van bijna 16 procent, met 23 procent groei voor Jeep maar ook 15 procent voor Fiat. De Fransen verkochten bijna 13 procent meer auto’s waarbij het merk Renault op een plus van 14 procent uitkomt. Bij het merk Volkswagen bleven de verkopen stabiel, waarmee het dus een stuk slechter presteert dan de markt als geheel. Dankzij goede prestaties van Skoda en Audi kon de VW-groep wel ruim drie procent meer verkopen. In het luxe segment wist Jaguar liefst 74 procent meer auto’s aan de man te brengen terwijl ook Honda met een toename van 27 procent er uit springt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Europese automarkt houdt de vaart er in - Automobielmanagement.nl

Europese automarkt houdt de vaart er in

De Europese autoverkopen zijn in september ruim zeven procent hoger uitgekomen dan in dezelfde maand van 2015. Over de eerste drie kwartalen werden in Europa acht procent meer auto’s verkocht. Nederland komt als enige land over die periode met een min van 5,2 procent negatief uit de bus.

Vooral in Zuid-Europa houdt de automarkt de vaart er in, met over negen maanden gezien een toename van ruim 17 procent in Italië en 11,5 procent in Spanje. De verkopen op de grootste nationale markt Duitsland namen met ruim zes procent toe terwijl de sterke groei van de afgelopen jaren in Groot-Brittannië nu is afgevlakt naar net twee procent. De andere sterke groeiers zijn vooral in Oost-Europa te vinden, met als koploper Hongarije waar tot nu toe dit jaar een kwart meer auto’s zijn verkocht dan in de eerste negen maanden van vorig jaar.

Bij de grotere merken zijn Fiat Chrysler en Renault de uitblinkers. FCA komt over negen maanden gezien op een plus van bijna 16 procent, met 23 procent groei voor Jeep maar ook 15 procent voor Fiat. De Fransen verkochten bijna 13 procent meer auto’s waarbij het merk Renault op een plus van 14 procent uitkomt. Bij het merk Volkswagen bleven de verkopen stabiel, waarmee het dus een stuk slechter presteert dan de markt als geheel. Dankzij goede prestaties van Skoda en Audi kon de VW-groep wel ruim drie procent meer verkopen. In het luxe segment wist Jaguar liefst 74 procent meer auto’s aan de man te brengen terwijl ook Honda met een toename van 27 procent er uit springt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding