De bestelautoverkopen zijn hiermee al 24 maanden onafgebroken beter dan in dezelfde maand van het jaar daarvoor. Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau voor de autobranche Aumacon.

Opgeteld over de eerste tien maanden zijn er dit jaar inmiddels 60.892 nieuwe bestelauto’s genoteerd tegenover 49.516 stuks in dezelfde periode van 2015; een stijging van 23,0 procent. Achterstallige vraag in een aantrekkende economie wordt als voornaamste reden gezien voor deze verkoopgroei. De afgelopen jaren lagen de bestelautoverkopen op een uiterst laag niveau; dit jaar wordt een eindstand van 70 duizend stuks verwacht. Dat zou dan het hoogste jaarresultaat worden sinds 2008.

De vijf belangrijkste merken groeien dit jaar allemaal harder dan de markt; de twee grootste merken – Volkswagen en Mercedes-Benz – blijven de markt nipt voor, daarentegen heeft vooral Peugeot er extra de vaart in met een volumetoename van bijna 50 procent.

Na tien maanden ziet de merkenrangorde er als volgt uit: 1. Volkswagen (14.222 stuks, marktaandeel 23,4%), 2. Mercedes-Benz (9.641/15,8%), 3. Ford (8.277/13,6%), 4. Renault (7.353/12,1%) en 5. Peugeot (5.922/9,7%).