"Dit was een record jaar voor de wereldwijde verkopen en productie," aldus hoofd marketing en sales Daniele Schillaci. "De groei werd gedreven door een sterke vraag naar modellen als de Rogue en Maxima in de Verenigde Staten en de Qashqai en Lannia in China. In 2017 zullen we blijven profiteren van een stroom aan nieuwe producten op onze sleutelmarkten. In Europa is bijvoorbeeld de eerste reactie op de nieuwe Micra compact car overweldigend positief."

Regionaal gezien zag Nissan de totale afzet op de Japanse thuismarkt door de problemen met mini-autootjes met ruim negen procent inzakken. In Europa moest het merk als één van de weinige ook een daling incasseren, zij het met een bescheiden 0,7 procent naar 755.599 voertuigen. In de VS werden echter 5,4 procent meer auto’s verkocht waarmee die markt goed is voor 28 procent van de totale afzet. Tweede nationale markt is China waar Nissan ruim acht procent meer auto’s verkocht.

Uit de cijfers valt op te maken dat Nissan vorig jaar bijna een half miljoen auto’s in de VS heeft ingevoerd. De Amerikaanse productie zelf ging met een kleine vijf procent omhoog naar ruim één miljoen stuks terwijl er in Mexico met 848.000 auto’s ruim drie procent meer werden gebouwd. De fabriek met de meeste groei staat in Spanje want daar rolden met 121.260 eenheden bijna 16 procent meer Nissans van de band.