Benzine verslaat diesel in Frankrijk

Voor het eerst in vele jaren zijn er afgelopen maand in Frankrijk meer benzine-auto’s dan diesels verkocht.

Het marktaandeel van diesel is gedaald naar 47 procent terwijl dat vijf jaar geleden nog bijna driekwart was. Benzine-auto’s zitten iets boven de 47 procent terwijl elektrische en hybride nu ruim vijf procent van de markt in handen heeft. Die Franse automarkt als geheel vertoonde over maart een stevige groei met zeven procent na een lichte dip in februari.

Diesel is in Frankrijk altijd erg populair geweest maar ligt er nu ook het zwaarst onder vuur. Het sjoemelschandaal treft niet alleen Volkswagen maar lijkt ook het oer-Franse Renault te overspoelen, zeker in de publiciteit. Daarnaast neemt de één na de andere stad, met Parijs voorop, maatregelen om oude dieselwagens te weren. Dat wordt nog gestimuleerd door een flinke subsidie van de overheid voor wie zo’n oude diesel inruilt voor een schone auto.

De Franse fabrikanten weten overigens nog altijd wel van de goede gang van zaken te profiteren. Peugeot zag de verkopen met ruim twaalf procent toenemen, Renault kwam met iets meer dan vijf procent groei echter wel een stuk lager uit. Van de buitenlandse merken maakt vooral Toyota een sprong met 34 procent meer verkochte auto’s.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Benzine verslaat diesel in Frankrijk - Automobielmanagement.nl

Benzine verslaat diesel in Frankrijk

Voor het eerst in vele jaren zijn er afgelopen maand in Frankrijk meer benzine-auto’s dan diesels verkocht.

Het marktaandeel van diesel is gedaald naar 47 procent terwijl dat vijf jaar geleden nog bijna driekwart was. Benzine-auto’s zitten iets boven de 47 procent terwijl elektrische en hybride nu ruim vijf procent van de markt in handen heeft. Die Franse automarkt als geheel vertoonde over maart een stevige groei met zeven procent na een lichte dip in februari.

Diesel is in Frankrijk altijd erg populair geweest maar ligt er nu ook het zwaarst onder vuur. Het sjoemelschandaal treft niet alleen Volkswagen maar lijkt ook het oer-Franse Renault te overspoelen, zeker in de publiciteit. Daarnaast neemt de één na de andere stad, met Parijs voorop, maatregelen om oude dieselwagens te weren. Dat wordt nog gestimuleerd door een flinke subsidie van de overheid voor wie zo’n oude diesel inruilt voor een schone auto.

De Franse fabrikanten weten overigens nog altijd wel van de goede gang van zaken te profiteren. Peugeot zag de verkopen met ruim twaalf procent toenemen, Renault kwam met iets meer dan vijf procent groei echter wel een stuk lager uit. Van de buitenlandse merken maakt vooral Toyota een sprong met 34 procent meer verkochte auto’s.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding