Nissan zelf kwam nog een goede drie procent hoger uit dan vorig jaar maar dat is een veel minder sterke groei dan tot nu toe. Bovendien moest Nissan volgens Wheeler gemiddeld 440 dollar per auto meer korting verlenen dan in het voorjaar van 2016.

Slechter verging het Ford dat opnieuw flink moest inleveren, dit keer zeven procent. Fiat Chrysler Automobiles verkocht in de VS vijf procent minder auto’s, Toyota zag de verkopen met ruim twee procent dalen terwijl Honda de schade beperkt wist te houden tot een daling met net één procent. Marktleider General Motors blijft voorlopig een gunstige uitzondering want dat wist toch nog twee procent meer auto’s aan de man te brengen dan in maart 2016. Op jaarbasis komen de Amerikaanse verkopen nu uit op 16,5 tot 16,6 miljoen personenauto’s en light trucks. Vorig jaar lagen die cijfers constant ruim boven de 17 miljoen. Het heeft er volgens analisten dan ook alle schijn van dat aan de euforie die sinds het eind van de crisis leek te heersen nu toch echt een eind is gekomen.