De Nederlandse autobedrijven verkochten opgeteld over de eerst drie maanden van het jaar 283.652 occasions aan eindgebruikers, in 2016 waren dat in dezelfde periode 287.734 stuks waarmee de cumulatieve afname uitkomt op 1,4 procent.

Particulieren onder elkaar (C2C) verkochten vorige maand 59.847 occasions aan elkaar, een jaar geleden in dezelfde maand waren dat nog 57.643 stuks, een toename van 3,8 procent. De cumulatieve toename voor C2C komt daarmee uit op 2,8 procent. De professionele handel (B2B) verkocht vorige maand onderling 72.474 gebruikte auto’s tegenover 74.148 stuks in maart 2016, een daling van 2,3 procent; over drie maanden gezien is er hier een terugval te noteren van 2,3 procent.

Lichte daling B2C-aanbod
Het aantal door autobedrijven geadverteerde occasions nam in maart licht af Dit blijkt uit cijfers van autobiz. Halverwege de maand stonden er 471.984 occasions van autobedrijven op de negen grootste internetportalen, 3,9 procent minder dan een jaar tevoren. Tegelijkertijd nam het particuliere aanbod met 12 procent af naar 92.571 stuks.

Prijsdaling
De occasionvraagprijzen zijn aan een geruisloze klim bezig; begin april staat de prijsindex van Autodata weer ietsje hoger dan een maand tevoren. Vergeleken met april 2016 zijn occasions nu gemiddeld 3,6 procent duurder. De algemene prijsindex staat nu op 100,92 punten. Naar bouwjaarcategorie bezien staat de index het hoogst bij de 4 tot 8 jaar oude auto’s (110,3 punten). Jonge auto’s (tot vier jaar) noteren een index van 96,0 punten, oudere auto’s (8 tot 12 jaar) hebben de afgelopen jaren aanvankelijk veel aan waarde verloren maar zijn vanaf begin 2015 bezig aan een inhaalslag; hun index staat nu op 105,1 punten.

Zie voor het complete overzicht op carmonitor.nl .