In maart gingen de verkopen met 21 procent omhoog naar 90.838 Jaguars en Land Rovers. Over het hele jaar gezien komt de grootste groei uit China met een plus van 32 procent gevolgd door Noord-Amerika met 24 procent groei. In Europa bleef de toename beperkt tot 13 procent.

"Dit bezegelt ons zevende achtereenvolgende jaar met hogere verkopen. We gingen ook voor ’t eerst over de 600.000. We maken bemoedigend winst op sleutelmarkten zoals China en Noord-Amerika en zien ook aanhoudende vraag bij de consument naar de Jaguar F-PACE, de Range Rover Evoque en de Land Rover Discovery Sport," zegt Andy Gross, groepsdirecteur verkoop bij JLR, een dochterbedrijf van Tata Motors.

Het succes komt grotendeels voor rekening van Jaguar dat met 172.848 verkochte auto’s een groei van 83 procent liet zien. Jaguar zette daarmee ook de beste prestatie in de internationale autowereld neer. Land Rover bleef met 431.161 nieuwe auto’s steken op net één procent groei. Dat kwam doordat het succes van de door Gross al genoemde nieuwe modellen grotendeels teniet werd gedaan door het verdwijnen van de Defender en de Discovery. De nieuwe Discovery is pas sinds februari beschikbaar en telt dus nog nauwelijks mee in deze cijfers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding