Terwijl de autoverkopen in China in de eerste twee maanden van dit jaar toch weer met 10 procent zijn toegenomen, verkocht Peugeot 38 procent minder auto’s. Bij Citroën bedraagt de daling zelfs 64 procent terwijl het toch al nauwelijks verkopende DS de afzet met nog eens 62 procent heeft zien inzakken.

PSA als geheel heeft het marktaandeel daarmee zien zakken naar een magere 1,4 procent terwijl dat twee jaar geleden nog 4 procent was. Het doel om volgend jaar op 5 procent uit te komen, is daarmee verder weg dan ooit. Een fabriek waar DS’en worden gebouwd voor de Chinese markt staat inmiddels zo goed als stil terwijl ook een net geopende Peugeot-fabriek in Chengdu ver onder de capaciteit draait. Het probleem zit hem vooral in het modellengamma waar SUV’s nog altijd niet voldoende aanwezig zijn terwijl ook de Chinese autokoper juist steeds meer z’n oog op dat soort auto’s laat vallen. Matthieu Vennin, directeur Peugeot China, wijst verder vooral op de sterk opgekomen concurrentie van de Chinese fabrikanten zelf die een steeds groter deel van de nationale markt naar zich toe weten te trekken. Dat heeft geleid tot een forse prijzenslag waar PSA zich volgens Vennin niet in wil begeven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding