Renault, Nissan, Dacia, Avtovaz (Lada) en de nieuwe partner Mitsubishi kwamen samen op 5.268.079 nieuwe voertuigen, dat is op de kop af 112.479 meer dan de nu nummer twee, de Volkswagen Groep. Toyota is nu naar de derde plaats gezakt met een verkoop van 5.129.000 stuks, een verschil van slechts 56.000 met VW.

Topman Carlos Ghosn van de alliantie van Renault-Nissan heeft al enige tijd geroepen dat zijn groep de grootste zou zijn en die voorspelling is dus inderdaad uitgekomen. De opmars naar de eerste plaats is echter vooral te danken aan het inlijven van Mitsubishi door Nissan waardoor de cijfers van die fabrikant nu meegeteld kunnen worden. Daarnaast hebben vooral Renault maar ook Nissan echter wel fraaie groeicijfers neergezet. Zo heeft Renault inclusief Avtovaz in de eerste jaarhelft ruim tien procent meer auto’s verkocht dan een jaar geleden terwijl Nissan op een plus van bijna zes procent is geëindigd. Aan de andere kant heeft de Volkswagen Groep vooral aan het begin van het jaar te kampen gehad met tegenvallende resultaten bij Audi, met name door problemen in China. Die problemen zijn inmiddels opgelost zodat de vraag blijft of Renault-Nissan de koppositie ook in de tweede jaarhelft vast zal kunnen houden.