Na acht maanden is echter de B2C-verkoop van vorig jaar nog steeds niet helemaal geëvenaard; de C2C- en B2B-segmenten liggen inmiddels wel op enige voorsprong ten opzichte van 2016. Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.

De gezamenlijke autobedrijven verkochten in augustus 90.088 occasions aan eindgebruikers, een toename van 4,1 procent ten opzichte van augustus 2016 toen het om 86.575 stuks ging. Opgeteld over de eerste acht maanden van dit jaar werden door autobedrijven 760.426 occasions aan eindgebruikers afgeleverd, in 2016 waren dat in dezelfde periode 767.266 stuks waarmee de cumulatieve afname na acht maanden uitkomt op 0,9 procent.

Particulieren (C2C) verkochten vorige maand 53.929 occasions aan elkaar, een jaar geleden in dezelfde maand waren dat 52.422 stuks, een toename van 2,9 procent. Na acht maanden zijn er dit jaar in het C2C-segment iets (+0,9%) meer occasions van eigenaar veranderd als in dezelfde periode van 2016. De professionele handel (B2B) verkocht in augustus onderling 63.916 gebruikte auto’s tegenover 57.947 stuks in augustus 2016, een stijging van 10,3 procent; over acht maanden gezien is in dit segment een toename te noteren van 0,4 procent.

Opgeteld over de eerste acht maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar in het B2C-segment: 1. Volkswagen (84.004 stuks/ 11,1% marktaandeel), 2. Peugeot (69.136/9,1%), 3. Opel (66.597/8,8%), 4. Renault (63.669/8,4%) en 5. Ford (60.185/7,9%).