In China, de grootste nationale markt, kon Audi ruim tien procent meer auto’s verkopen. Met 54.205 exemplaren was augustus ook de beste maand van dit jaar. Dat duidt er op dat het Duitse merk de problemen met haar dealers in dat land nu heeft opgelost. De dealers waren het niet eens met de invoering van een nieuw verkoopmodel maar Audi heeft na lange onderhandelingen toch overeenstemming met haar Chinese partners kunnen bereiken. In Duitsland deed de VW-dochter het ook goed met een groei van bijna zeven procent terwijl Audi in de Verenigde Staten tegen de markttrend in een groei van een kleine drie procent kon realiseren. Dat betekende ook dat er in de VS voor de 80e achtereenvolgende maand een nieuw maandrecord werd neergezet. Wel moest Audi, net als de andere luxe merken, in Frankrijk een flinke veer laten met een daling van ruim zeven procent.

"In augustus hebben we bevestigd dat Audi weer op de juiste weg is in China. Na de belangrijke strategische structurele beslissingen in de eerste jaarhelft is China weer onze sterkte groeimotor," zegt CEO Rupert Stadler, die de recente ingrepen in de directie tot nu toe heeft overleefd. Stadler denkt dat Audi een succesvol derde kwartaal zal draaien ‘tegen de achtergrond van een slowdown op de wereldwijde automarkt.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding