Verkoopdirecteur Fred Kappler schrijft dat succes vooral toe aan de slooppremie die ook de VW-merken hebben ingesteld in Duitsland. "Dat heeft tot een levendige belangstelling geleid om op een moderner model over te stappen. Augustus was een succesvolle maand waaraan alle merken een bijdrage hebben geleverd."

Kappers opmerkingen zijn merkwaardig omdat VW in Duitsland juist 2,4 procent minder auto’s afzette. Dat werd binnen West-Europa wel gecompenseerd door Italië, Spanje en Frankrijk. In Rusland kon ook de Duitse groep profiteren van de opleving van de automarkt met ruim 13 procent hogere verkopen. De Verenigde Staten lieten een bescheiden groei zien met bijna vijf procent. Het grootste succes komt echter voor rekening van Zuid-Amerika. Zo kwam de groep in Brazilië op een plus van liefst 76 procent uit en deed Argentinië het maar weinig slechter. China zette eveneens een goede prestatie neer met ruim negen procent groei.

Wat personenauto’s betreft komt de grootste bijdrage van SEAT dat ruim 17 procent meer auto’s verkocht. Volkswagen zelf komt op meer dan negen procent groei uit terwijl Skoda een plus van bijna zeven procent laat zien. Verder telt ook vrachtwagenfabrikant MAN goed mee door de verkopen met bijna 14 procent op te krikken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding