Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. De gezamenlijke autobedrijven verkochten in september 94.056 occasions aan eindgebruikers, een toename van 5,2 procent ten opzichte van september 2016 toen het om 89.409 stuks betrof. Opgeteld over de eerste negen maanden van dit jaar werden door autobedrijven 854.482 occasions aan eindgebruikers afgeleverd, in 2016 waren dat in dezelfde periode 856.675 stuks waarmee de cumulatieve afname na negen maanden uitkomt op nog slechts 0,3 procent.

Particulieren (C2C) verkochten vorige maand 58.211 occasions aan elkaar, een jaar geleden in dezelfde maand waren dat 56.747 stuks, een toename van 2,6 procent. Na negen maanden zijn er dit jaar in het C2C-segment 1,1 procent meer occasions van eigenaar veranderd als in dezelfde periode van 2016. De professionele handel (B2B) verkocht in september onderling 63.001 gebruikte auto’s tegenover 62.339 stuks in september 2016, een stijging van 1,1 procent; over negen maanden gezien is in dit segment een toename gerealiseerd van 0,5 procent.

In de eerste negen maanden van dit jaar zijn de bestverkochte merken in het B2C-segment: 1. Volkswagen (94.105 stuks/ 11,0% marktaandeel), 2. Peugeot (77.737/9,1%), 3. Opel (75.024/8,8%), 4. Renault (71.281/8,3%) en 5. Ford (67.526/7,9%).