Autoverkopen Europa: Jaguar krijgt rake klappen

In oktober zijn er in Europa 1,208 miljoen voertuigen op kenteken gezet, hetgeen een stijging van 5,9 procent is ten opzichte van een jaar eerder.

Autoverkopen Europa: Jaguar krijgt rake klappen

Vooral in Spanje en Frankrijk werden meer nieuwe auto’s afgeleverd. Daar steeg de verkoop in beide gevallen met 13,7 procent. Met een groei van 7,1 procent zat de verkoop ook in Italië in de lift. In het Verenigd Koninkrijk liep het aantal registraties met 12,2 procent terug naar 158.192 eenheden, zo blijkt uit cijfers van de vereniging van Europese autoconstructeurs (ACEA). Als deze trend zich voortzet, zal Italië het Verenigd Koninkrijk aflossen als derde markt in Europa. Het verschil tussen beide landen was vorige maand nog maar 292 voertuigen. Gemeten tot en met oktober werden er dit jaar 2,22 miljoen auto’s verkocht aan de overkant van het Kanaal, tegenover 1,69 miljoen in Italië. Frankrijk staat met 176.492 exemplaren in oktober op plek twee, terwijl de Duitse markt met 272.855 verkochte auto’s nog altijd met afstand de grootste is. In Nederland steeg de verkoop van nieuwe auto’s in oktober met 27,2 procent naar 37.130 stuks.

Suzuki zag de verkopen vorige maand met 30,9 procent stijgen naar 18.917 stuks. Dit merk zit dankzij de Ignis al maandenlang in de lift. Renault en Toyota boekten met respectievelijk 16,6 en 21,9 procent vorige maand eveneens een flinke verkoopwinst. De Fransen verkochten 125.621 auto’s, waaronder 35.209 stuks met het Dacia logo en 450 auto’s van de nieuwe dochter Lada. Toyota, waartoe ook Lexus wordt gerekend, leverde 57.964 exemplaren af. Deze speler wist vooral te plussen dankzij de populair C-HR. Ook de vernieuwde Yaris doet het goed, niet in de laatste plaats vanwege de hybride uitvoering die uniek in zijn soort is. Luxedochter Lexus bleef kwakkelen met een bescheiden afzetgroei van 0,6 procent.

De verkopen van PSA lagen in oktober 74,0 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar dankzij de overname van Opel en Vauxhall. Het aantal registraties van de nieuwe dochteronderneming wordt sinds augustus bij die van PSA opgeteld. De voormalige eigenaar van Opel, het Amerikaanse General Motors, zag om dezelfde reden de verkoop in oktober vergeleken met vorig jaar met 99,9 procent dalen naar 35 stuks. Het betreft hier auto’s van de merken Cadillac en Chevrolet. General Motors heeft zich met de verkoop van Opel en Vauxhall uit Europa teruggetrokken. Dit betekent een trendbreuk voor wat betreft de Amerikaanse invloed op de automarkt in onze regio. Meer hierover kan je lezen in mijn column in het novembernummer van branchevakblad Automobiel Management.

Door de Brexit onzekerheid zijn de Britse autoverkopen zoals gezegd sterk gedaald (-12,2 procent). Dat is terug te zien in de cijfers op merkniveau. Zo vormt de Brexit paniek een reden voor het gedaalde marktaandeel van Ford en Vauxhall. Ook Mini en Land Rover hebben er last van, al viel bij deze merken de verkoopschade mee. De hardste klap kreeg opvallend genoeg Jaguar: minus 29,8 procent. Dit betekent dat er meer aan de hand is dan alleen een kat uit de boom kijkende autoconsument op de thuismarkt. Met de kennis van nu kan je de investering in de XE als weggegooid geld beschouwen. Jaguar had zijn centen beter kunnen gebruiken voor een grotere modelreeks (naast de bestaande XF en F-Pace ook een opvolger voor de technisch achterhaalde XJ en een groter model SUV dat past bij het exclusieve merkimago). Alle hoop bij Jaguar is nu gericht op de op Land Rover Discovery Sport / Evoque techniek gebaseerde E-Pace. Leuk, maar dit model had veel eerder op de markt gebracht moeten worden, in plaats van de XE. Het effect is nu dat vorige maand op concernniveau (inclusief Land Rover) er 14.733 auto’s geregistreerd werden; een daling van 12,3 procent.

Maar er was in oktober meer premiumleed. Zo lijkt de comeback van Alfa Romeo niet goed van de grond te komen: het marktaandeel blijft steken op 0,5 procent oftewel amper meer dan Porsche realiseert. Tegelijkertijd verdampen de verkopen van Lancia in hoog tempo (-18,4 procent) nu er niet meer geëxporteerd wordt. Ook het marktaandeel van moederbedrijf Fiat staat onder druk, ondanks dat dit merk de wind verkooptechnisch op de thuismarkt in de rug heeft. Kan je nagaan wat er gebeurt als er een eind komt aan de stijgende autoverkopen in Italië.

Reden tot zorg is er ook bij BMW. Dit merk wordt al geruime tijd overschaduwd door aartsrivaal Mercedes, en in oktober was het contrast scherper dan ooit: 9,2 procent lagere verkopen voor BMW terwijl de concurrent uit Stuttgart 7,7 procent wist te plussen. Het verschil in marktaandeel bedraagt nu in Europa een volle procent. Ook Audi is met 5,5 procent royaal groter dan BMW.
Een pluim verdient Peugeot, dat in oktober 17,4 procent meer auto’s wist te verkopen. Vooral de 3008 is een hit. Ook Citroën zit in de lift, al is dat nog niet zichtbaar in het marktaandeel. DS lijkt met 0,3 procent de bodem bereikt te hebben. Betekent dit dat er op concernniveau geen wolkje meer aan de lucht is? Beslist niet. De verkopen bij Opel en Vauxhall lijken veel sneller te dalen dan waar in het zwartste scenario rekening mee gehouden is. Dit betekent onvermijdelijk dat er alsnog gedwongen ontslagen zullen vallen. En General Motors mag dan ‘geen’ marktaandeel meer hebben in Europa, zij is ook een zorgenkind armer. Toralt Deinum, Autointernationaal

Autoverkopen Europa: Jaguar krijgt rake klappen - Automobielmanagement.nl

Autoverkopen Europa: Jaguar krijgt rake klappen

In oktober zijn er in Europa 1,208 miljoen voertuigen op kenteken gezet, hetgeen een stijging van 5,9 procent is ten opzichte van een jaar eerder.

Autoverkopen Europa: Jaguar krijgt rake klappen

Vooral in Spanje en Frankrijk werden meer nieuwe auto’s afgeleverd. Daar steeg de verkoop in beide gevallen met 13,7 procent. Met een groei van 7,1 procent zat de verkoop ook in Italië in de lift. In het Verenigd Koninkrijk liep het aantal registraties met 12,2 procent terug naar 158.192 eenheden, zo blijkt uit cijfers van de vereniging van Europese autoconstructeurs (ACEA). Als deze trend zich voortzet, zal Italië het Verenigd Koninkrijk aflossen als derde markt in Europa. Het verschil tussen beide landen was vorige maand nog maar 292 voertuigen. Gemeten tot en met oktober werden er dit jaar 2,22 miljoen auto’s verkocht aan de overkant van het Kanaal, tegenover 1,69 miljoen in Italië. Frankrijk staat met 176.492 exemplaren in oktober op plek twee, terwijl de Duitse markt met 272.855 verkochte auto’s nog altijd met afstand de grootste is. In Nederland steeg de verkoop van nieuwe auto’s in oktober met 27,2 procent naar 37.130 stuks.

Suzuki zag de verkopen vorige maand met 30,9 procent stijgen naar 18.917 stuks. Dit merk zit dankzij de Ignis al maandenlang in de lift. Renault en Toyota boekten met respectievelijk 16,6 en 21,9 procent vorige maand eveneens een flinke verkoopwinst. De Fransen verkochten 125.621 auto’s, waaronder 35.209 stuks met het Dacia logo en 450 auto’s van de nieuwe dochter Lada. Toyota, waartoe ook Lexus wordt gerekend, leverde 57.964 exemplaren af. Deze speler wist vooral te plussen dankzij de populair C-HR. Ook de vernieuwde Yaris doet het goed, niet in de laatste plaats vanwege de hybride uitvoering die uniek in zijn soort is. Luxedochter Lexus bleef kwakkelen met een bescheiden afzetgroei van 0,6 procent.

De verkopen van PSA lagen in oktober 74,0 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar dankzij de overname van Opel en Vauxhall. Het aantal registraties van de nieuwe dochteronderneming wordt sinds augustus bij die van PSA opgeteld. De voormalige eigenaar van Opel, het Amerikaanse General Motors, zag om dezelfde reden de verkoop in oktober vergeleken met vorig jaar met 99,9 procent dalen naar 35 stuks. Het betreft hier auto’s van de merken Cadillac en Chevrolet. General Motors heeft zich met de verkoop van Opel en Vauxhall uit Europa teruggetrokken. Dit betekent een trendbreuk voor wat betreft de Amerikaanse invloed op de automarkt in onze regio. Meer hierover kan je lezen in mijn column in het novembernummer van branchevakblad Automobiel Management.

Door de Brexit onzekerheid zijn de Britse autoverkopen zoals gezegd sterk gedaald (-12,2 procent). Dat is terug te zien in de cijfers op merkniveau. Zo vormt de Brexit paniek een reden voor het gedaalde marktaandeel van Ford en Vauxhall. Ook Mini en Land Rover hebben er last van, al viel bij deze merken de verkoopschade mee. De hardste klap kreeg opvallend genoeg Jaguar: minus 29,8 procent. Dit betekent dat er meer aan de hand is dan alleen een kat uit de boom kijkende autoconsument op de thuismarkt. Met de kennis van nu kan je de investering in de XE als weggegooid geld beschouwen. Jaguar had zijn centen beter kunnen gebruiken voor een grotere modelreeks (naast de bestaande XF en F-Pace ook een opvolger voor de technisch achterhaalde XJ en een groter model SUV dat past bij het exclusieve merkimago). Alle hoop bij Jaguar is nu gericht op de op Land Rover Discovery Sport / Evoque techniek gebaseerde E-Pace. Leuk, maar dit model had veel eerder op de markt gebracht moeten worden, in plaats van de XE. Het effect is nu dat vorige maand op concernniveau (inclusief Land Rover) er 14.733 auto’s geregistreerd werden; een daling van 12,3 procent.

Maar er was in oktober meer premiumleed. Zo lijkt de comeback van Alfa Romeo niet goed van de grond te komen: het marktaandeel blijft steken op 0,5 procent oftewel amper meer dan Porsche realiseert. Tegelijkertijd verdampen de verkopen van Lancia in hoog tempo (-18,4 procent) nu er niet meer geëxporteerd wordt. Ook het marktaandeel van moederbedrijf Fiat staat onder druk, ondanks dat dit merk de wind verkooptechnisch op de thuismarkt in de rug heeft. Kan je nagaan wat er gebeurt als er een eind komt aan de stijgende autoverkopen in Italië.

Reden tot zorg is er ook bij BMW. Dit merk wordt al geruime tijd overschaduwd door aartsrivaal Mercedes, en in oktober was het contrast scherper dan ooit: 9,2 procent lagere verkopen voor BMW terwijl de concurrent uit Stuttgart 7,7 procent wist te plussen. Het verschil in marktaandeel bedraagt nu in Europa een volle procent. Ook Audi is met 5,5 procent royaal groter dan BMW.
Een pluim verdient Peugeot, dat in oktober 17,4 procent meer auto’s wist te verkopen. Vooral de 3008 is een hit. Ook Citroën zit in de lift, al is dat nog niet zichtbaar in het marktaandeel. DS lijkt met 0,3 procent de bodem bereikt te hebben. Betekent dit dat er op concernniveau geen wolkje meer aan de lucht is? Beslist niet. De verkopen bij Opel en Vauxhall lijken veel sneller te dalen dan waar in het zwartste scenario rekening mee gehouden is. Dit betekent onvermijdelijk dat er alsnog gedwongen ontslagen zullen vallen. En General Motors mag dan ‘geen’ marktaandeel meer hebben in Europa, zij is ook een zorgenkind armer. Toralt Deinum, Autointernationaal