Gevreesde export stekkerauto’s begonnen

Volgens de jongste cijfers van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu neemt het aantal plug-in-auto’s en auto’s met range-extender af.

Gevreesde export stekkerauto's begonnen

Op dit moment rijden er 98.376 van dergelijke auto’s op onze wegen, eind 2016 waren dat er nog 98.903. Aangezien de fiscale ondersteuning voor deze auto’s langzamerhand begint op te drogen verwacht marktanalist Aumacon voor de komende twee jaren een versnelde afbouw van deze stekkerauto’s omdat er in het buitenland groeiende (meestal fiscaal gesubsidieerde) belangstelling is voor deze auto’s.

Vijf miljard euro 

Deze ontwikkeling is niettemin opmerkelijk omdat de Nederlandse overheid naar schatting zo’n vijf miljard euro heeft besteed om deze auto’s destijds aan ons nationale wagenpark toe te voegen. Het aantal volelektrische auto’s groeit daarentegen wel gestaag; op dit moment bestaat het Nederlandse wagenpark (= 8,2 miljoen personenauto’s) uit ruim 19 duizend ‘echte’ BEV’s (=0,2%); een bescheiden aantal dat de komende jaren snel moet groeien.

Reacties

Wil de overheid de export van plug ins stoppen en auto’s als deze interssant maken voor de particuliere koper, dan zit er slechts één ding op en dat is ze vrijstellen van MRB. Want door alle ridicule autobelastingen in Nederland heeft men niet alleen bewerkt dat deze stekkerbakken door hun lage prijs uitermate interessant zijn voor het buitenland, maar ook dat de Nederlander ze massaal de rug toekeert. Faalbeleid in zijn ergste vorm. De onkunde en onwetendheid regeert op dit vlak in Den Haag.

Geplaatst door: Marc op

Als het in dit tempo door blijft gaan, zitten we over 187,4 jaar zonder PHEV’s.

Geplaatst door: Marc Bolier op

Veel voormalige diesel rijders hebben een paar jaar geleden gekozen voor een Hybride auto i.v.m. de bijtelling. Dat deze auto’s nu onderhand 180k tot 300k aan kilometers hebben zal ook wel ermee te maken hebben dat ze vooral geschikt zijn voor export. Ik denk dat een particulier hier ook niet op zit te wachten.

Geplaatst door: Simon op

Ben het met Marc eens. De PHEV’s zijn in principe zeer interessant voor de particulier als gebruikte auto en vrijstelling van de MRB, aankoopsubsidie of BTW vrijstelling zou hen kunnen verleiden. Maar in NL is er beleidsmatig geen enkele aandacht geweest om EV’s te stimuleren voor particulieren. Dat is bijzonder slecht voor de maatschappelijke acceptatie en continuïteit en ik heb daar bij herhaling op gewezen tot in de kamer toe. Zelf rijd ik al 4,5 jaar een Chevrolet Volt zie ik privé gekocht heb. Na 180.000 km kan ik zeggen dat het verreweg de beste, zuinigste, gunstigste en betrouwbaarste auto ooit is. EV privé loont maar heeft wel aandacht en promotie nodig. Want de particulier ziet zeker de PHEV als mislukte leasebak.
Frank

Geplaatst door: Frank Rieck op
Gevreesde export stekkerauto’s begonnen - Automobielmanagement.nl

Gevreesde export stekkerauto’s begonnen

Volgens de jongste cijfers van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu neemt het aantal plug-in-auto’s en auto’s met range-extender af.

Gevreesde export stekkerauto's begonnen

Op dit moment rijden er 98.376 van dergelijke auto’s op onze wegen, eind 2016 waren dat er nog 98.903. Aangezien de fiscale ondersteuning voor deze auto’s langzamerhand begint op te drogen verwacht marktanalist Aumacon voor de komende twee jaren een versnelde afbouw van deze stekkerauto’s omdat er in het buitenland groeiende (meestal fiscaal gesubsidieerde) belangstelling is voor deze auto’s.

Vijf miljard euro 

Deze ontwikkeling is niettemin opmerkelijk omdat de Nederlandse overheid naar schatting zo’n vijf miljard euro heeft besteed om deze auto’s destijds aan ons nationale wagenpark toe te voegen. Het aantal volelektrische auto’s groeit daarentegen wel gestaag; op dit moment bestaat het Nederlandse wagenpark (= 8,2 miljoen personenauto’s) uit ruim 19 duizend ‘echte’ BEV’s (=0,2%); een bescheiden aantal dat de komende jaren snel moet groeien.

Reacties

Wil de overheid de export van plug ins stoppen en auto’s als deze interssant maken voor de particuliere koper, dan zit er slechts één ding op en dat is ze vrijstellen van MRB. Want door alle ridicule autobelastingen in Nederland heeft men niet alleen bewerkt dat deze stekkerbakken door hun lage prijs uitermate interessant zijn voor het buitenland, maar ook dat de Nederlander ze massaal de rug toekeert. Faalbeleid in zijn ergste vorm. De onkunde en onwetendheid regeert op dit vlak in Den Haag.

Geplaatst door: Marc op

Als het in dit tempo door blijft gaan, zitten we over 187,4 jaar zonder PHEV’s.

Geplaatst door: Marc Bolier op

Veel voormalige diesel rijders hebben een paar jaar geleden gekozen voor een Hybride auto i.v.m. de bijtelling. Dat deze auto’s nu onderhand 180k tot 300k aan kilometers hebben zal ook wel ermee te maken hebben dat ze vooral geschikt zijn voor export. Ik denk dat een particulier hier ook niet op zit te wachten.

Geplaatst door: Simon op

Ben het met Marc eens. De PHEV’s zijn in principe zeer interessant voor de particulier als gebruikte auto en vrijstelling van de MRB, aankoopsubsidie of BTW vrijstelling zou hen kunnen verleiden. Maar in NL is er beleidsmatig geen enkele aandacht geweest om EV’s te stimuleren voor particulieren. Dat is bijzonder slecht voor de maatschappelijke acceptatie en continuïteit en ik heb daar bij herhaling op gewezen tot in de kamer toe. Zelf rijd ik al 4,5 jaar een Chevrolet Volt zie ik privé gekocht heb. Na 180.000 km kan ik zeggen dat het verreweg de beste, zuinigste, gunstigste en betrouwbaarste auto ooit is. EV privé loont maar heeft wel aandacht en promotie nodig. Want de particulier ziet zeker de PHEV als mislukte leasebak.
Frank

Geplaatst door: Frank Rieck op