Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.
Met de afsluiting van 2017 komt andermaal een matig autojaar ten einde. Het eerste kwartaal begon (vergeleken met dezelfde periode in 2016) nog met een toename van bijna 22 procent, met name veroorzaakt door aflopende fiscale impulsen voor zakenrijders. In de daaropvolgende kwartalen werd de voorsprong gaandeweg kleiner. In december werd een fors lager resultaat neergezet; tegenover 35.505 stuks in december 2016 stonden vorige maand maar 17.528 stuks, een daling van 50,6 procent, waarmee een definitief einde lijkt te zijn gekomen aan de effecten van bijtellingsregelingen. In de afgelopen 40 jaar werden er in slechts vijf jaren minder nieuwe auto’s verkocht. Het gemiddeld jaaraantal staat in die periode op ruim 483 duizend stuks. In 1999 werd de top bereikt met 611.776 stuks, in 2016 werd het voorlopig dieptepunt bereikt met 382.514 stuks.

Matige belangstelling voor nieuw

De redenen voor het gebrek aan kooplust zijn volgens Aumacon velerlei. Analist Clem Dickmann: "Op de eerste plaats is de fiscale aanmoediging vrijwel uitgewerkt." Alleen volledige elektrische auto’s worden vooral voor zakenrijders nog gestimuleerd. "Maar meer fundamenteel is de verminderde noodzaak om een nagelnieuwe auto aan te schaffen. Ze zijn niet alleen duur – waardoor steeds vaker wordt uitgeweken naar occasions – maar door de goede kwaliteit van de moderne auto’s is er steeds minder vervangingsdruk." Volgens cijfers van VWE is de afzet van occasions in 2017 bijna naar recordhoogte gestegen. "Daarbij zien we ook dat de aangeschafte auto steeds vaker een kleiner model is dan z’n voorganger." Illustratief voor die ontwikkeling is dat niet – zoals in 2016 – de Volkswagen Golf het populairste model in Nederland is maar dat die rol in 2017 is overgenomen door de kleinere Renault Clio.

Volkswagen bestverkochte merk

Volkswagen werd voor de dertiende keer op rij het bestverkochte merk in ons land. De afstand tot nummer twee, Renault, was echter kleiner dan ooit. Tussen 1969 en 2004 was Opel 36 jaar lang onafgebroken het grootste merk in Nederland. Het bestverkochte model was vorig jaar de Renault Clio. In 2016 viel deze eer nog te beurt aan de Volkswagen Golf, voorafgegaan door de Peugeot 308 in 2015.

Prognose: 7 procent meer in 2018

Voor 2018 wordt een andermaal beter resultaat verwacht; Aumacon gaat uit van een toename naar 445 duizend stuks; ruim zeven procent boven eindcijfer van 2017, maar nog steeds relatief laag in het licht van recente jaarresultaten. Ter vergelijk: over de afgelopen tien jaren werd een jaargemiddelde van 448 duizend gerealiseerd. In 2018 zullen naar verwachting 13 duizend nieuwe auto’s (2,9% van het totaal) volledig elektrisch worden aangedreven; in 2017 waren dat 6.990 stuks (1,6%). 

Verkoop - 1

 

 

Verkoop - 2