Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.

De gezamenlijke autobedrijven verkochten in 2017 1.129.375 occasions aan eindgebruikers, een toename van 0,1 procent ten opzichte van 2016 toen het om 1.128.313 stuks ging. Autobedrijven profiteren duidelijk van de geringe nieuwverkoop van de dealers. Nieuwe auto’s zijn duur in Nederland waardoor occasions een prima alternatief vormen mede door de goede keurings- en kilometerregistratiesystemen die in ons land van toepassing zijn. Hier en daar ontstaan er dan ook tekorten in het occasionaanbod. Teneinde dit aan te vullen wordt steeds vaker een beroep op het buitenland gedaan; ook de import van occasions (2017: 197.726 stuks) steeg vorig jaar naar recordhoogte.

Particulieren (C2C) verkochten vorig jaar 682.735 occasions aan elkaar, een jaar daarvoor waren dat nog 681.628 stuks, een toename van 0,2 procent. Geen record, 2012 was het topjaar in dit segment. De professionele handel (B2B) verkocht in 2017 onderling 781.914 gebruikte auto’s tegenover 775.015 stuks in 2016, een toename van 0,9 procent.

De prijzen voor gebruikte auto’s in ons land dalen nu al drie maanden op rij. Dit blijkt uit de AOX van Autodata. Deze ontwikkeling doet zich in alle leeftijdsegmenten en provincies voor. Occasions zijn het duurst in Zeeland en Limburg. In Friesland en Noord-Brabant staan de goedkoopste.