Analyse: Licht springt op rood op veel automarkten

2017 was een goed jaar voor de internationale auto-industrie. Over het hele jaar gezien werden er in de meeste landen meer auto’s verkocht dan in 2016. Toch is op een flink aantal markten het licht in de laatste maanden van het jaar net als in Nederland zelf duidelijk op rood gesprongen.

Kijken we eerst dicht bij huis, in Duitsland. Deze nog altijd grootste automarkt van Europa kwam volgens cijfers van het Kraftfahrt Bundesamt KBA over heel 2017 uit op 3,44 miljoen nieuwe personenwagens, dat is net drie procent meer dan in het voorafgaande jaar. Maar over de maand december komt het KBA met 253.950 exemplaren één procent lager uit dan een jaar eerder. Nog geen grote daling, zeker niet in vergelijking met ons land, maar toch een min. Marktleider Volkswagen zag de afzet zelfs met 3,3 procent dalen, BMW noteerde een minuscule min van 0,1 procent, Opel kwam ondanks de onzekerheid over de toekomst op vrijwel hetzelfde aantal uit als in 2016 terwijl Mercedes-Benz en Mini een duidelijke plus scoorden.

In het andere buurland België kwam de klap veel harder aan want daar werden in december 16 procent minder auto’s verkocht dan in dezelfde maand van 2016. Over het hele afgelopen jaar komen de Belgen daarmee op een minimale groei van 1,3 procent. De slechte maand december zou wat te maken kunnen hebben met het Autosalon van Brussel dat eind deze week zijn poorten opent maar autofederatie Febiac geeft daarover verder geen informatie. "De invoerders van nieuwe auto’s kijken tevreden terug op 2017," is alles wat de bond kwijt wil.

De grootste klappen vallen echter aan de overkant van de Noordzee. Daar zitten de verkopen van nieuwe auto’s al sinds april in een scherp dalende lijn. Over heel 2017 is de Britse markt bijna zes procent lager uitgekomen, de eerste daling in zes jaar tijd, terwijl december ruim 14 procent in de min is gezakt. Dat heeft voor een deel te maken met een op 1 april van kracht geworden flinke verhoging van de inschrijvingsbelasting maar daarnaast speelt volgens auto-organisatie SMMT de onzekerheid rond Brexit een grote rol. Bovendien worden zeker de Britten afgeschrikt door de vele verhalen over maatregelen tegen diesel, zoals rijverboden of hogere belastingen, waardoor het aandeel van dat soort auto’s in dat land nu tot 42 procent is gedaald.

In Frankrijk blijft de schade tot nu toe meer beperkt. Daar werden in de laatste maand van het jaar slechts een half procentje minder nieuwe personenauto’s verkocht waarmee heel 2017 op een stevige plus van bijna vijf procent is uitgekomen. De organisatie van autofabrikanten CCFA wijst daarbij wel op een punt dat ook in andere landen van invloed geweest kan zijn: december 2017 telde door de Kerst twee werkdagen minder dan de laatste maand van 2016. Op vergelijkbare basis komt de CCFA dan ook op een groei van liefst negen procent over die maand uit. Ook in Frankrijk neemt diesel nu met nog geen 48 procent minder dan de helft van de nieuw verkochte personenauto’s voor haar rekening, een enorme klap want een jaar of vijf geleden waren nog drie op de vier nieuwe Franse auto’s diesels.

Kijken we dan nog even naar de Amerikaanse automarkt, want ook daar is het licht inmiddels van oranje op rood gesprongen. Vorig jaar zijn in de VS 17,2 miljoen personenauto’s en light trucks verkocht, dat is 1,8 procent minder dan in 2016 waarmee aan een zeven jaar durende ‘boom’ een eind is gekomen. In december liep de daling op tot een goede zes procent waarbij wat merken betreft vooral Fiat Chrysler en bovenal Kia klappen krijgen maar Ford juist een bescheiden plus wist te noteren. Amerikanen blijven, kennelijk net als Nederlanders, steeds langer in hun auto rondrijden en stellen het kopen van een nieuwe alsmaar uit of zelfs af. Wel is het zo dat die Amerikanen die wel naar de showroom komen steeds meer kiezen voor een SUV of ander groter model met een hogere winstmarge. Bovendien strooien de autobedrijven veel minder dan voorheen met kortingen om de koper te lokken. Dat betekent dat de komende cijfers van de grote autofabrikanten zo goed als zeker niet tegen zullen vallen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Analyse: Licht springt op rood op veel automarkten - Automobielmanagement.nl

Analyse: Licht springt op rood op veel automarkten

2017 was een goed jaar voor de internationale auto-industrie. Over het hele jaar gezien werden er in de meeste landen meer auto’s verkocht dan in 2016. Toch is op een flink aantal markten het licht in de laatste maanden van het jaar net als in Nederland zelf duidelijk op rood gesprongen.

Kijken we eerst dicht bij huis, in Duitsland. Deze nog altijd grootste automarkt van Europa kwam volgens cijfers van het Kraftfahrt Bundesamt KBA over heel 2017 uit op 3,44 miljoen nieuwe personenwagens, dat is net drie procent meer dan in het voorafgaande jaar. Maar over de maand december komt het KBA met 253.950 exemplaren één procent lager uit dan een jaar eerder. Nog geen grote daling, zeker niet in vergelijking met ons land, maar toch een min. Marktleider Volkswagen zag de afzet zelfs met 3,3 procent dalen, BMW noteerde een minuscule min van 0,1 procent, Opel kwam ondanks de onzekerheid over de toekomst op vrijwel hetzelfde aantal uit als in 2016 terwijl Mercedes-Benz en Mini een duidelijke plus scoorden.

In het andere buurland België kwam de klap veel harder aan want daar werden in december 16 procent minder auto’s verkocht dan in dezelfde maand van 2016. Over het hele afgelopen jaar komen de Belgen daarmee op een minimale groei van 1,3 procent. De slechte maand december zou wat te maken kunnen hebben met het Autosalon van Brussel dat eind deze week zijn poorten opent maar autofederatie Febiac geeft daarover verder geen informatie. "De invoerders van nieuwe auto’s kijken tevreden terug op 2017," is alles wat de bond kwijt wil.

De grootste klappen vallen echter aan de overkant van de Noordzee. Daar zitten de verkopen van nieuwe auto’s al sinds april in een scherp dalende lijn. Over heel 2017 is de Britse markt bijna zes procent lager uitgekomen, de eerste daling in zes jaar tijd, terwijl december ruim 14 procent in de min is gezakt. Dat heeft voor een deel te maken met een op 1 april van kracht geworden flinke verhoging van de inschrijvingsbelasting maar daarnaast speelt volgens auto-organisatie SMMT de onzekerheid rond Brexit een grote rol. Bovendien worden zeker de Britten afgeschrikt door de vele verhalen over maatregelen tegen diesel, zoals rijverboden of hogere belastingen, waardoor het aandeel van dat soort auto’s in dat land nu tot 42 procent is gedaald.

In Frankrijk blijft de schade tot nu toe meer beperkt. Daar werden in de laatste maand van het jaar slechts een half procentje minder nieuwe personenauto’s verkocht waarmee heel 2017 op een stevige plus van bijna vijf procent is uitgekomen. De organisatie van autofabrikanten CCFA wijst daarbij wel op een punt dat ook in andere landen van invloed geweest kan zijn: december 2017 telde door de Kerst twee werkdagen minder dan de laatste maand van 2016. Op vergelijkbare basis komt de CCFA dan ook op een groei van liefst negen procent over die maand uit. Ook in Frankrijk neemt diesel nu met nog geen 48 procent minder dan de helft van de nieuw verkochte personenauto’s voor haar rekening, een enorme klap want een jaar of vijf geleden waren nog drie op de vier nieuwe Franse auto’s diesels.

Kijken we dan nog even naar de Amerikaanse automarkt, want ook daar is het licht inmiddels van oranje op rood gesprongen. Vorig jaar zijn in de VS 17,2 miljoen personenauto’s en light trucks verkocht, dat is 1,8 procent minder dan in 2016 waarmee aan een zeven jaar durende ‘boom’ een eind is gekomen. In december liep de daling op tot een goede zes procent waarbij wat merken betreft vooral Fiat Chrysler en bovenal Kia klappen krijgen maar Ford juist een bescheiden plus wist te noteren. Amerikanen blijven, kennelijk net als Nederlanders, steeds langer in hun auto rondrijden en stellen het kopen van een nieuwe alsmaar uit of zelfs af. Wel is het zo dat die Amerikanen die wel naar de showroom komen steeds meer kiezen voor een SUV of ander groter model met een hogere winstmarge. Bovendien strooien de autobedrijven veel minder dan voorheen met kortingen om de koper te lokken. Dat betekent dat de komende cijfers van de grote autofabrikanten zo goed als zeker niet tegen zullen vallen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding