In 2017 kon de Zweedse fabrikant 571.577 nieuwe personenauto’s aan de man brengen, een groei met 7 procent. In december liepen de verkopen echter, in lijn met de wereldwijde tendens, met bijna vier procent terug.

De groei is voor het grootste deel te danken aan China waar Volvo, ongetwijfeld met steun van moederbedrijf Geely, ruim een kwart meer auto’s verkocht dan in 2016. China is met 114.410 verkochte exemplaren ook veruit de grootste nationale markt voor het merk. In Europa, het Midden-Oosten en Afrika werden over heel 2017 met 320.988 exemplaren 3,3 procent meer Volvo’s verkocht maar daalde de afzet in de laatste maand met meer dan zeven procent. Verder wist Volvo 81.504 auto’s te verkopen aan de Amerikanen, wat wel 1,5 procent minder was dan in 2016.

Volvo noemt 2017 een jaar vol hoogtepunten. Zo kondigde het bedrijf aan dat alle nieuwe modellen die vanaf 2019 worden gelanceerd een elektrische motor zullen hebben. Volvo legt daarbij nu wel expliciet uit dat er voorlopig meestal ook een verbrandingsmotor aan boord is. "We kondigen het eind aan van auto’s die alleen een verbrandingsmotor hebben." In datzelfde kader kondigde Volvo ook aan dat haar ‘upgrade’ bedrijf Polestar op eigen benen komt te staan en zich gaat richten op elektrische sportwagens. Verder werd de samenwerking met moederbedrijf Geely verder versterkt. Geely zelf nam kort geleden ook een belang in vrachtautofabrikant Volvo waarbij het verhaal wil dat die twee gelijknamige autobedrijven in de nabije toekomst weer nauw met elkaar verweven zullen worden.