Explosieve groei import bedrijfsauto occasions over 2017

Autobedrijven verkochten 4,2% meer bedrijfsauto occasions in 2017. De export groeide gering en de import groeide explosief.

Explosieve groei import bedrijfsauto occasions over 2017

De verkopen van gebruikte bedrijfsauto’s door autobedrijven zijn in 2017 met 4,2% gegroeid, zo blijkt uit de cijfers van VWE Automotive. In 2016 verkochten autobedrijven 93.508 lichte bedrijfsauto’s (B2C), in 2017 steeg dit met 3.917 naar een totaal van 97.425 occasions. De verkopen tussen eindgebruikers onderling (C2C) stegen van 76.415 naar 77.024 bedrijfsauto’s. Dit deel van de markt groeide, met 0,8% in 2017, veel minder sterk dan de verkopen door autobedrijven. De totale verkopen binnen beide kanalen groeiden met 2,7% naar 174.449 bedrijfsauto’s. Een belangrijke reden voor de groeiende verkopen in 2017, is de aantrekkende economie waardoor er meer werk is voor bedrijven. Dit bericht bevat verder uitsluitend B2C verkoopcijfers.

Peugeot en Ford winnen terrein

Met een sterke groei van 7,8% versterkte VW haar leidende positie. Ook Ford (+10,0%), Toyota (+9,5%) en Mercedes-Benz (+8,1%) groeiden sterk. Peugeot haalde landgenoot Renault in en staat nu in de top 3 meest verkochte merken. De grootste verliezers zijn Hyundai (-15,8%), Land Rover (-10,3%) en Nissan (-8,2%). Hoewel hun rol op de bedrijfsauto markt zeer bescheiden blijft, groeiden verkopen van de Amerikaanse modellen van Chevrolet en Ford in verhouding sterk.

Net als in 2016 groeiden verkopen van marktleider VW Caddy vorig jaar weer sterk. Ook lagen de verkopen van de Ford Transit Custom (+46,6%), Ford Transit Connect (+14,5%) en Fiat Doblò (+10,4%) fors hoger. Sterkste groeier is de Mercedes-Benz Citan (+72,3%), terwijl de verkopen van zustermodel Renault Kangoo Express juist terugliepen. Ook bij zustermodellen Peugeot Partner (+4,3%) en Citroën Berlingo (-2,3%), en bij de Fiat Ducato (-9,3%), Citroën Jumper (-7,7%) en de Peugeot Boxer (+0,4%). is zo’n verschil zichtbaar. Daar doet Peugeot het beter dan Citroën. Opvallend is verder dat er geen enkel model van een Aziatische fabrikant meer in de top 30 voorkomt.

Export groeit met 2,7%

De export van gebruikte bedrijfsauto’s groeide in 2017 van 39.211 naar 40.255 bedrijfsauto’s, een groei van 2,7%. Ondanks deze positieve ontwikkeling ligt het exportvolume nog steeds fors onder het niveau van voor 2015, toen Oekraïne nog een grote afzetmarkt was.

Polen versterkte haar positie als grootste exportmarkt. Ook export naar Georgië groeide fors. Opkomende markten zijn Madagaskar, Libië en Ethiopië. Roemenië was in 2017 de grootste daler. Export naar andere belangrijke markten, Oekraïne en Duitsland, daalde ook. Hierdoor verdween Duitsland uit de top 5.

De exportontwikkeling verschilt sterk per merk. Export nam fors toe bij Ford (+12%), Opel (+11%), Iveco (+11%) en Citroën (+9%). Bij het grootste merk, Volkswagen, daalde export daarentegen met 1%. Bij Nissan (-11%) en Hyundai (-8%) is de teruggang veel groter. Van diverse kleine merken als Land Rover, Chevrolet, Dodge, Seat en Suzuki daalden de export met meer dan een kwart.

Export van de Mercedes-Benz Sprinter groeide sterk, waardoor dit in 2017 het meest geëxporteerde model werd. Andere sterke groeiers waren de Ford Transit, Iveco Daily, VW Crafter, Ford Transit Connect en Opel Combo. Export van de andere modellen van Volkswagen liep wat terug, evenals van de Hyundai H200.

Sterke groei import

De import van gebruikte bedrijfsauto’s groeide in 2017 met maar liefst 18,6%. In 2016 werden er 13.647 bedrijfsauto’s geïmporteerd, in 2017 steeg dat naar 16.192. De groei van de binnenlandse vraag stimuleert deze import.

Bijna de helft van de occasions komt uit Duitsland. De import uit Frankrijk bleef in 2017 in verhouding wat achter. Naast Duitsland groeide import vanuit Slovenië, Denemarken, Tsjechië en Italië.
De top 5 meest geïmporteerde merken bleef gelijk, met Mercedes-Benz als veruit grootste merk. Sterke groei was er in 2017 bij Ford (+44%) en Renault (+40%). Ook bij de meeste andere merken namen aantallen flink toe, met uitzondering van Fiat (-3%) en Citroën (-2%). Ook op modelniveau bleef de top 5 gelijk. Hierin valt de hoge notering van de Iveco Daily op, waarvan import in 2017 ook nog eens met 21,6% groeide. Modellen waarvan import enorm toenam zijn de Ford Transit Custom (+124%), Mercedes-Benz V-klasse (+107%) en Renault Trafic (+88%). Van enkele modellen liep de import terug; Fiat Ducato (-20%), Opel Combo (-12%) en Citroen Berlingo (-4%).

VWE 

VWE 

Explosieve groei import bedrijfsauto occasions over 2017 - Automobielmanagement.nl

Explosieve groei import bedrijfsauto occasions over 2017

Autobedrijven verkochten 4,2% meer bedrijfsauto occasions in 2017. De export groeide gering en de import groeide explosief.

Explosieve groei import bedrijfsauto occasions over 2017

De verkopen van gebruikte bedrijfsauto’s door autobedrijven zijn in 2017 met 4,2% gegroeid, zo blijkt uit de cijfers van VWE Automotive. In 2016 verkochten autobedrijven 93.508 lichte bedrijfsauto’s (B2C), in 2017 steeg dit met 3.917 naar een totaal van 97.425 occasions. De verkopen tussen eindgebruikers onderling (C2C) stegen van 76.415 naar 77.024 bedrijfsauto’s. Dit deel van de markt groeide, met 0,8% in 2017, veel minder sterk dan de verkopen door autobedrijven. De totale verkopen binnen beide kanalen groeiden met 2,7% naar 174.449 bedrijfsauto’s. Een belangrijke reden voor de groeiende verkopen in 2017, is de aantrekkende economie waardoor er meer werk is voor bedrijven. Dit bericht bevat verder uitsluitend B2C verkoopcijfers.

Peugeot en Ford winnen terrein

Met een sterke groei van 7,8% versterkte VW haar leidende positie. Ook Ford (+10,0%), Toyota (+9,5%) en Mercedes-Benz (+8,1%) groeiden sterk. Peugeot haalde landgenoot Renault in en staat nu in de top 3 meest verkochte merken. De grootste verliezers zijn Hyundai (-15,8%), Land Rover (-10,3%) en Nissan (-8,2%). Hoewel hun rol op de bedrijfsauto markt zeer bescheiden blijft, groeiden verkopen van de Amerikaanse modellen van Chevrolet en Ford in verhouding sterk.

Net als in 2016 groeiden verkopen van marktleider VW Caddy vorig jaar weer sterk. Ook lagen de verkopen van de Ford Transit Custom (+46,6%), Ford Transit Connect (+14,5%) en Fiat Doblò (+10,4%) fors hoger. Sterkste groeier is de Mercedes-Benz Citan (+72,3%), terwijl de verkopen van zustermodel Renault Kangoo Express juist terugliepen. Ook bij zustermodellen Peugeot Partner (+4,3%) en Citroën Berlingo (-2,3%), en bij de Fiat Ducato (-9,3%), Citroën Jumper (-7,7%) en de Peugeot Boxer (+0,4%). is zo’n verschil zichtbaar. Daar doet Peugeot het beter dan Citroën. Opvallend is verder dat er geen enkel model van een Aziatische fabrikant meer in de top 30 voorkomt.

Export groeit met 2,7%

De export van gebruikte bedrijfsauto’s groeide in 2017 van 39.211 naar 40.255 bedrijfsauto’s, een groei van 2,7%. Ondanks deze positieve ontwikkeling ligt het exportvolume nog steeds fors onder het niveau van voor 2015, toen Oekraïne nog een grote afzetmarkt was.

Polen versterkte haar positie als grootste exportmarkt. Ook export naar Georgië groeide fors. Opkomende markten zijn Madagaskar, Libië en Ethiopië. Roemenië was in 2017 de grootste daler. Export naar andere belangrijke markten, Oekraïne en Duitsland, daalde ook. Hierdoor verdween Duitsland uit de top 5.

De exportontwikkeling verschilt sterk per merk. Export nam fors toe bij Ford (+12%), Opel (+11%), Iveco (+11%) en Citroën (+9%). Bij het grootste merk, Volkswagen, daalde export daarentegen met 1%. Bij Nissan (-11%) en Hyundai (-8%) is de teruggang veel groter. Van diverse kleine merken als Land Rover, Chevrolet, Dodge, Seat en Suzuki daalden de export met meer dan een kwart.

Export van de Mercedes-Benz Sprinter groeide sterk, waardoor dit in 2017 het meest geëxporteerde model werd. Andere sterke groeiers waren de Ford Transit, Iveco Daily, VW Crafter, Ford Transit Connect en Opel Combo. Export van de andere modellen van Volkswagen liep wat terug, evenals van de Hyundai H200.

Sterke groei import

De import van gebruikte bedrijfsauto’s groeide in 2017 met maar liefst 18,6%. In 2016 werden er 13.647 bedrijfsauto’s geïmporteerd, in 2017 steeg dat naar 16.192. De groei van de binnenlandse vraag stimuleert deze import.

Bijna de helft van de occasions komt uit Duitsland. De import uit Frankrijk bleef in 2017 in verhouding wat achter. Naast Duitsland groeide import vanuit Slovenië, Denemarken, Tsjechië en Italië.
De top 5 meest geïmporteerde merken bleef gelijk, met Mercedes-Benz als veruit grootste merk. Sterke groei was er in 2017 bij Ford (+44%) en Renault (+40%). Ook bij de meeste andere merken namen aantallen flink toe, met uitzondering van Fiat (-3%) en Citroën (-2%). Ook op modelniveau bleef de top 5 gelijk. Hierin valt de hoge notering van de Iveco Daily op, waarvan import in 2017 ook nog eens met 21,6% groeide. Modellen waarvan import enorm toenam zijn de Ford Transit Custom (+124%), Mercedes-Benz V-klasse (+107%) en Renault Trafic (+88%). Van enkele modellen liep de import terug; Fiat Ducato (-20%), Opel Combo (-12%) en Citroen Berlingo (-4%).

VWE 

VWE