De omzet ging met 3 procent omhoog naar 156,8 miljard dollar. Die stijging is vooral toe te schrijven aan de hogere verkoopprijzen in de Verenigde Staten. Op basis van die goede resultaten kunnen de Amerikaanse werknemers rekenen op een bonus van 7.500 dollar de man.

In Europa ging de omzet wel omhoog naar bijna 1,6 miljard dollar maar daalde de winst met 971 miljoen dollar naar net 234 miljoen dollar. Dat schrijft Ford toe aan de negatieve gevolgen van Brexit, hogere garantiekosten maar ook duurdere grondstoffen. Ford meldt daarbij wel dat het voor het zesde achtereenvolgende jaar het grootste merk was op de Europese bestelwagenmarkt.

"We hebben enorme vooruitgang geboekt bij het leggen van de fundering voor onze strategie, smart vehicles for a smart world. In 2018 zijn we sterk gefocust op het verbeteren van de operationele fitheid van onze onderneming," verwoordt Jim Hackett die halverwege vorig jaar is aangetreden als CEO. Voor dat lopende jaar voorziet Ford wel een behoorlijk lagere winst. Lag die in 2017 op 1,75 dollar per aandeel, zoals de Amerikanen het uitdrukken, voor 2018 mikt Ford op een ‘vork’ van 1,40 tot 1,70 dollar per aandeel.