Hierdoor is het aantal Koreaanse auto’s in Nederland in tien jaar tijd met 80% gegroeid tot bijna 594.000 personenauto’s. Daarmee maken Koreanen nu 7,0% van het Nederlandse wagenpark uit. Tien jaar geleden was dat aandeel nog 5,1%.

Korea-1 

 

 

In 2008 was Hyundai nog veruit het grootste Koreaanse merk in Nederland. Sinds die tijd is Kia flink in aantallen toegenomen en nu bijna even sterk aanwezig in ons wagenpark. Ook de aantallen van Daewoo en de Koreaanse modellen die daarna onder de merknaam Chevrolet zijn verkocht, zijn samen met 8% toegenomen. Dit is opmerkelijk omdat beide merken al enige tijd niet meer nieuw worden geleverd in ons land. Ssangyong verkoopt daarentegen wel weer nieuwe auto’s, maar van dit merk is het aantal personenauto’s in Nederland in tien jaar tijd juist gehalveerd.
 

Kor2

 

 

 

Kleine modellen in trek
Veruit de meest verkochte Koreaanse occasion was in 2017 de Kia Picanto. Deze wordt gevolgd door twee andere kleine auto’s uit het A-segment; de Matiz (eerst onder de merknaam Daewoo, later als Chevrolet verkocht) en de Hyundai i10. Van alle Koreaanse occasions die vorig jaar zijn verkocht, was maar liefst 40% een auto uit het A-segment. De minst verkochte Koreaanse occasion was vorig jaar de Hyundai Stellar.

kkkkkkk