Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. De verkoop van nieuwe bestelauto’s is dit jaar voortvarend van start gegaan. Na twee maanden staat de verkoopteller op 15.467 stuks tegenover 14.620 stuks in de eerste twee maanden van 2017 – een toename van 5,8 procent. De prognose voor 2018 staat op 76 duizend stuks, ruim drie procent boven het resultaat van 2017. Vorig jaar werden in totaal 73.478 nieuwe bestelauto’s geregistreerd, waarmee het beste jaarresultaat sinds 2008 werd gerealiseerd.

De nummer één in de bestelautosector – Volkswagen – maakt een zwakke verkoopstart mee. Het merk noteert dit jaar een marktaandeel van 23,8 procent; vorig jaar in dezelfde tijd was dat nog 26,9 procent. De concurrentie kruipt naderbij. De nummer twee tot en met vijf in de verkooplijst boeken allemaal verkoopwinsten die boven de marktgroei liggen. Opel, Citroën en Fiat profiteren daarentegen niet van de toegenomen kooplust; vooral Fiat staat onder druk en noteert nog maar een marktaandeel van 3,5 procent.

De bestverkochte merken in de periode januari tot en met februari zijn: 1. Volkswagen (3.678 stuks/23,8% marktaandeel), 2. Mercedes-Benz (2.220/14,4%), 3. Ford 2.105/13,6%), 4. Renault (1.740/11,3%) en 5. Peugeot (1.656/10,7%).

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding