Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.
Volkswagen verkocht de meeste nieuwe auto’s in april. Het merk blijft mede daardoor met afstand aan kop dit jaar; het marktaandeel van Volkswagen groeit dit jaar naar 11,7 procent, vorig jaar in de eerste vier maanden was dat nog maar 10,4 procent. De nummer twee in de ranglijst, Opel, handhaaft haar marktaandeel op 8,4 procent.

Marktanalist Aumacon verwacht ook voor de komende maanden een aanhoudend hoger verkoopniveau dan in dezelfde maanden van 2017. Deze verbetering wordt met name veroorzaakt door de toenemende afzet van zowel zakelijke als private leaseauto’s. De jaarprognose van staat op 445 duizend stuks, ruim zeven procent boven het resultaat van vorig jaar. Onzekerheid is er nog wel over de autoprijsgevolgen van de strengere CO2-eisen (WLTP) die later dit jaar voelbaar zullen worden.

Het top-vijf merkenrijtje ziet er in april als volgt uit: 1. Volkswagen (3.900 stuks/11,4% marktaandeel in april), 2. Renault (3.568/10,4%), 3. Peugeot (2.512/7,3%), 4. Opel (2.475/7,2%) en 5. Ford (2.365/6,9%).

De vijf bestverkochte modellen in april zijn: 1. Volkswagen Polo (1.250 stuks/3,7% marktaandeel in april), 2. Renault Clio (889/2,6%), 3. Ford Fiesta. (887/2,6%), 4. Peugeot 108 (838/2,4%) en 5. Renault Captur (797/2,3%).

Na vier maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar: 1. Volkswagen (19.873 stuks/ 11,7% marktaandeel in de eerste vier maanden van 2018), 2. Opel (14.341/8,4%), 3. Renault (13.629/8,0%), 4. Peugeot (11.971/7,0%) en 5. Ford (10.861/6,4%).