De omzet daalde eveneens, en wel met ruim drie procent naar 22,694 miljard euro. Worden de negatieve wisselkoers-effecten buiten beschouwing gelaten, dan komt de omzet vrijwel even hoog uit als in de eerste drie maanden van 2017. Binnen de autodivisie kon de operationele marge wel worden opgevoerd van 9,4 naar 9,7 procent.

De drie merken BMW, Mini en Rolls-Royce leverden wereldwijd 604.629 voertuigen af, dat is 17.400 meer dan een jaar eerder. BMW nam er daarvan 517.447 voor haar rekening, waarvan 27.000 elektrische auto’s. Rolls-Royce deed het beter dan de groep als geheel want dat leverde met 807 stuks tien procent meer auto’s af aan de clientèle.

CEO Harald Krüger wijst weer eens op de ‘nog nooit vertoonde technologische veranderingen in de sector’. "We moeten de hoogst uitdagende omstandigheden het hoofd bieden. Wij denken in termen van kansen en volgen een goed-gedefinieerde strategie, we combineren de mobiliteit van morgen met duurzame winstgevendheid wat wordt onderstreept door de hoge winstmarge, zelfs in wisselvallige tijden. In 2017 was de BMW Groep de meest winstgevende auto-onderneming ter wereld en we gaan in 2018 nog een stapje sneller."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding