Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.
Het resultaat in mei valt toch wat tegen. Lang zag het er zelfs naar uit dat de maand met een daling zou worden afgesloten. Op de laatste dag van mei werden er echter nog bijna zesduizend nieuwe auto’s geregistreerd waardoor de maand alsnog ‘op het droge’ werd getrokken. Deze laatstedagauto’s worden veelal geïnspireerd door importeurbonussen. Afgelopen maand waren vooral dealers van de PSA-merken daar gevoelig voor. Dat de autoverkopen dit jaar al met al beter zijn dan in 2017 wordt met name veroorzaakt door de toenemende afzet van zowel zakelijke als private leaseauto’s.

Volkswagen verkocht de meeste nieuwe auto’s in mei. Het merk verstevigt daarmee haar koppositie dit jaar; het marktaandeel van Volkswagen groeit dit jaar naar 11,6 procent, vorig jaar in de eerste vijf maanden was dat 10,5 procent. De nummer twee in de ranglijst, Opel, klimt licht en staat nu op een marktaandeel van 8,4 procent. Bij de zes grootste merken dalen alleen de verkopen van Renault (-0,2%), de andere vijf klimmen allemaal met dubbele cijfers.

Het top-vijf merkenrijtje ziet er in mei als volgt uit: 1. Volkswagen (4.381 stuks/11,9% marktaandeel in mei), 2. Renault (3.304/8,9%), 3. Opel (2.887/7,8%), 4. Peugeot (2.813/7,6%) en 5. Kia (2.392/6,5%).
De vijf bestverkochte modellen in mei zijn: 1. Volkswagen Polo (1.520 stuks/4,1% marktaandeel in mei), 2. Ford Fiesta (1.001/2,7%), 3. Kia Picanto (918/2,5%), 4. Renault Clio (844/2,3%) en 5. Volkswagen Up! (820/2,2%).

Na vijf maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar: 1. Volkswagen (24.024 stuks/ 11,6% marktaandeel in de eerste vijf maanden van 2018), 2. Opel (17.252/8,4%), 3. Renault (16.917/8,2%), 4. Peugeot (14.739/7,1%) en 5. Ford (13.211/6,4%).