Dit blijkt uit cijfers van VWE/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon.
In Q2 vertrokken 64.910 Nederlandse occasions naar het buitenland tegenover 58.952 stuks in Q2-2017 – een stijging van 10,1 procent. In Q1 bedroeg de stijging nog maar 3,8 procent. Opgeteld over het eerste halfjaar werden 126.248 occasions geëxporteerd; in dezelfde periode van 2017 waren dat 118.024 stuks, een toename van 7,0 procent. Daarmee lijkt nu definitief een einde te zijn gekomen aan de jarenlange terugloop. De export van Nederlandse occasions bereikte in 2012 haar voorlopig hoogtepunt; in dat jaar vertrokken maar liefst 324.842 occasions over de grens. Sindsdien is de occasionexport scherp gedaald. Maar gezien het grote aantal dieselauto en plug-in’s dat de komende tijd op de Nederlandse markt beschikbaar komt lijkt een verdere toename in de komende maanden voor de hand te liggen. Naar verwachting zal dit jaar eindigen rond de 255 duizend exporten.

De populariteit van over de grens is het grootst voor onze gebruikte Volkswagens, gevolgd door Opels. Beide merken zien hun export bovengemiddeld groeien. De belangstelling voor de premiummerken is daarentegen gedaald. De export van Audi’s, BMW’s en Mercedessen is een handvol procenten achteruit gegaan in het eerste halfjaar.

Onder de meest gewilde exportmodellen opvallend veel stationwagons. In het tweede kwartaal was niettemin de Volkswagen Golf het populairste exportmodel, gevolgd door de Opel Astra en Ford Focus wagon.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding