Onzekerheid is er met name over de effecten van de nieuwe WLTP-emissietest. Vanaf 1 september 2018 moeten alle nieuwe auto’s worden getest volgens de nieuwe WLTP-methode. Deze test geeft een realistischer beeld van het praktijkverbruik dan de oude NEDC-methode. Hierdoor valt in veel gevallen de CO2-waarde hoger uit en stijgt de BPM op die auto’s. Marktanalist en Aumacon-directeur Clem Dickmann: "Auto-importeurs hebben daar dit jaar op geanticipeerd door voorraden bij hun fabrikanten te reserveren. Vóór 1 juni geproduceerde auto’s mogen namelijk nog volgens de oude regels, dus met lagere BPM, verkocht worden. Daarnaast wordt wel eens vergeten dat er ook auto’s zijn die na de nieuwe emissietest juist goedkoper worden. Ook zullen importeurs er soms voor kiezen om negatieve BPM-effecten voor eigen rekening te nemen, dus niet door te berekenen in de consumentenprijs." Per saldo komt de autoverkoopprognose van 2019 uit op een lichte toename. Voor 2018 staat de prognose op 450 duizend stuks. Realisatie van de nieuwe prognose van 2019 betekent een bescheiden marktstijging met ruim drie procent en tevens het beste jaarresultaat sinds 2012. Rond de eeuwwisseling bereikte de autoverkoop in ons land haar voorlopig hoogtepunt. Toentertijd werden jaaraantallen rond de 600 duizend stuks bereikt.  

Verkoop elektrische auto’s

De animo voor elektrische auto’s zal in 2019 verder toenemen en komt volgens de segmentprognose uit rond 30.000 stuks, oftewel 6,5 procent van alle nieuwe auto’s (1 op 16). Dit jaar zal rond 18.500 stuks uitkomen, een marktaandeel van 4,1 procent. De verwachte toename is vooral te danken aan diverse nieuwe marktintroducties van met name elektrische middenklassenauto’s. Deze behouden hun fiscaal voordeel voor zakenrijders aangezien het lage bijtellingspercentage van vier procent gehandhaafd wordt over de eerste 50.000 euro van de consumentenadviesprijs.

Dynamische marktomstandigheden

Anders dan ‘de overige partijen’ in de autosector werkt Aumacon met dynamische prognosemodellen. Dickmann: "De marktomstandigheden in de automarkt zijn dermate veranderlijk dat constante monitoring noodzakelijk is. Onze prognoses worden dan ook samengesteld vanuit de marktsegmenten, zoals de verkoop van elektrische en dieselauto’s. De som van de ontwikkelingen in die segmenten leidt vervolgens tot dat totaalcijfer. Voor de sector zijn die nuances van groot belang. Het is dus zeer wel denkbaar – en zelfs gewenst – dat de prognose jaarlijks meermaals bijgesteld worden."  




















































































brandstofsoort



prognose 2019



prognose 2018



% +/-



% 2019



% 2018



benzine



347.000



343.000



1,2%



74,6%



76,2%



diesel



53.000



60.000



-11,7%



11,4%



13,3%



hybride (ook
PHEV en E-REV)



33.000



26.000



26,9%



7,1%



5,8%



LPG
(fabrieksmontage)



1.000



1.190



-16,0%



0,2%



0,3%



FEV (volledig
elektrisch)



30.000



18.500



62,2%



6,5%



4,1%



CNG (aardgas)



1.000



1.300



-23,1%



0,2%



0,3%



biobrandstof



pm



pm









waterstof



pm



10









totaal



465.000



450.000



3,3%



100,0%



100,0%