Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. Ook in oktober hebben de registratiecijfers dus nog te kampen met de naweeën van de registratie-hausse in augustus. In die maand werden ruim 40 duizend auto’s geregistreerd, deels om de nieuwe CO2 meetmethode (die per 1 september tot hogere BPM zou leiden) te omzeilen.

Niettemin houdt marktanalist Aumacon voor dit jaar nog altijd een eindstand van 450 duizend stuks aan. Volkswagen registreerde in oktober de meeste nieuwe auto’s, gevolgd door Peugeot en Opel. Volkswagen is over de eerste tien maanden de afgetekende koploper met 44.216 registraties en een marktaandeel van 11,4 procent; vorig jaar stond het merk na tien maanden op 10,6 procent marktaandeel. De nummer twee in de ranglijst, Renault, raakt op achterstand en ziet het marktaandeel na tien maanden met bijna een half procentpunt terugvallen naar 9,0 procent. Opel volgt op plek drie met een stabiel marktaandeel van 8,4 procent.

Het top-vijf merken-rijtje ziet er in oktober als volgt uit: 1. Volkswagen (2.915 stuks/9,7% marktaandeel in oktober), 2. Peugeot (2.583/8,6%), 3. Opel (2.287/7,6%), 4. Ford (1.965/6,5%) en Kia (1.885/6,3%).

Na tien maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar: 1. Volkswagen (44.216 stuks/ 11,4% marktaandeel in de eerste tien maanden van 2018), 2. Renault (35.048/9,0%), 3. Opel (32.811/8,4%), 4. Peugeot (28.074/7,2%) en 5. Kia (23.871/6,1%).

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding