In december zorgden Jaguar en Tesla nog voor extra registraties; de dure elektrische modellen van deze merken konden in 2018 voor het laatst volledig van fiscale voordelen profiteren. Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau AUMACON.

 

Doorsneejaar met sterk afnemend aantal diesels

Met de afsluiting van 2018 komt andermaal een matig autojaar ten einde. In de afgelopen 40 jaar werden er in slechts negen jaren minder nieuwe auto’s verkocht. Daarvan liggen vijf jaren in de afgelopen tien jaar. Het gemiddeld jaaraantal staat in de afgelopen tien jaar op ruim 442 duizend stuks. Het doorsneeresultaat van 2018 was al met al geen grote verrassing; de AUMACON-prognose ging al lange tijd uit van 445.000 stuks. Opmerkelijk is echter wel de verdere afname van de verkoop van nieuwe dieselauto’s. Het marktaandeel van deze auto’s daalde in ons land in 2018 met bijna 5 procentpunten naar nog maar 13 procent.

 

Leasing zorgt voor impulsen    

De reden voor de matige kooplust moet in z’n algemeenheid volgens AUMACON vooral gezocht worden in toenemende belangstelling voor gebruikte auto’s. Er is kennelijk steeds minder noodzaak om een nagelnieuwe auto aan te schaffen. Ze zijn niet alleen duur maar door de goede kwaliteit van de moderne auto’s is er steeds minder technische vervangingsdruk. Volgens cijfers van VWE is de afzet van occasions in 2018 naar een recordhoogte gestegen. Daarnaast is de fiscale aanmoediging voor de aanschaf van nieuwe auto’s vrijwel uitgewerkt; alleen volledige elektrische auto’s werden in 2018 nog gestimuleerd. Om die reden noteerde Jaguar in december nog 2.651 stuks van het model i-Pace en wist Tesla in december nog 2.214 stuks van de modellen S en X te verkopen.  

 

Volkswagen bestverkochte merk, Polo populairste model  

Volkswagen werd voor de veertiende maal op rij het bestverkochte merk in ons land. De afstand tot nummer twee, Renault, is vergeleken met 2017 aanzienlijk vergroot. Tussen 1969 en 2004 was Opel 36 jaar lang onafgebroken het grootste merk in Nederland. Het bestverkochte model was vorig jaar de Volkswagen Polo. In 2018 viel deze eer nog te beurt aan de Renault Clio, het jaar daarvoor aan de Volkswagen Golf.  

 

Prognose 2019: 5 procent hoger dan 2018      

Voor 2019 wordt een beter resultaat verwacht; AUMACON gaat uit van een toename naar 465 duizend stuks; bijna 5 procent boven het eindcijfer van 2018. In 2019 zullen naar verwachting 30 duizend nieuwe auto’s (6,5% van het totaal) volledig elektrisch worden aangedreven. Het marktaandeel van dieselauto’s zal naar verwachting verder dalen naar nog slechts 11 procent van de markt. De volledige prognose is te vinden op carmonitor.nl .

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding