Over heel 2018 werden er op de Britse markt 2,36 miljoen nieuwe personenauto’s verkocht, dat is bijna zeven procent minder dan in 2017 en de grootste daling sinds de financiële crisis van 2008. Door de switch van diesel naar benzine lag de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe personenauto’s echter drie procent boven het niveau van 2017.

 

We hebben te kampen met een perfecte storm van de onzekerheid rond Brexit, het in het verdomhoekje zetten van diesel en een tekort aan nieuwe modellen door het nieuwe test-regime. Dat leidt tot het steeds verder wegzakken van het vertrouwen bij zowel het bedrijfsleven als de consument. Vooral die consumenten twijfelen steeds meer of ze hun geld wel moeten uitgeven aan zoiets duurs als een auto zegt directeur Mike Hawes van de Society of Motor Manufacturers and Traders.

De best verkochte auto in Groot-Brittannië blijft de Ford Fiesta gevolgd door de Volkswagen Golf en de Vauxhall (Opel) Corsa. Op de vierde plaats staat de Nissan Qashqai als eerste SUV terwijl de Mercedes-Benz A-klasse de zevende positie inneemt.