ING: Recordomzet autoverkoop in 2018 dankzij elektrische auto

In 2018 steeg de omzet in nieuwe auto’s tot een record van ruim €15 miljard. Bijna 12% van die omzet kwam voort uit de verkoop van volledig elektrische auto’s.

Jo-jo beleid bij Tesla: winkels blijven open, auto’s duurder

Ook in 2019 zet de opmars van elektrisch door. Het marktaandeel volledig elektrisch steeg van 2,3% in januari 2018 naar 5,2% in januari 2019. Vooral zakelijke rijders kiezen vaker elektrisch. Uit een enquête van Kantar TNS, in opdracht van ING, onder ruim 1.000 bedrijven blijkt dat 23% vindt dat een auto van de zaak volledig elektrisch moet zijn.

Max Erich, sectoreconoom automotive bij ING: “De Tesla-taks zorgde eind 2018 voor een run op dure elektrische auto’s. De focus ligt in 2019 op meer ‘betaalbare’ elektrische modellen, waarvan er steeds meer op de markt komen. Vooral werknemers met een auto van de zaak zullen vaker kiezen voor een volledig elektrische auto.”

Records in autoverkoop

De run op dure volledig elektrische auto’s in 2018 heeft gezorgd voor records in de autoverkoop. Er werd voor ruim €15 miljard aan nieuwe auto’s uitgegeven, een record. Dat gold ook voor de gemiddelde aanschafwaarde die steeg naar zo’n €33.800 per nieuw geregistreerde auto. Dat was mede te danken aan record uitgaven aan volledig elektrische auto’s; €1,8 miljard of 12% van de totale omzet in de markt. De gemiddelde aanschafprijs van volledig elektrische auto’s lag op €74.000. Elektrische auto’s waren ook dominant aanwezig in de top 10 van modellen met de meeste omzet. De Tesla Model S voerde die lijst aan, gevolgd door de Tesla Model X, de VW Golf (waarbij de elektrische e-Golf verantwoordelijk was voor 30% van de omzet) en de elektrische Jaguar I-Pace.

Elektrische opmars zet door in 2019

In 2019 zet de opmars van volledig elektrische auto’s in Nederland door. Het marktaandeel (in volume) steeg van 2,3% in januari 2018 naar 5,2% in januari 2019. Dit keer gaat het echter om meer ‘betaalbare’ auto’s voor werknemers met een auto van de zaak zoals de e-Golf, Hyundai Kona en Nissan Leaf. De gemiddelde uitgave per volledig elektrische auto daalde van €74.000 in 2018 naar een kleine €43.000 in januari 2019. Dit bedrag ligt een stuk dichter bij de gemiddelde uitgave per auto in de zakelijke markt (ruim €36.000).

Betere batterijen met een hogere actieradius en concurrerende prijzen van elektrische modellen zorgen, in combinatie met de lage bijtelling, voor een toenemende populariteit van volledig elektrisch onder zakelijke rijders. Bovendien zien ook bedrijven graag dat hun werknemers elektrisch rijden. Uit een enquête van Kantar TNS, in opdracht van ING, onder ruim 1.000 bedrijven blijkt dat 23% vindt dat een auto van de zaak volledig elektrisch moet zijn.

De complete omzetmonitor automotive van ING vindt u HIER.

ING: Recordomzet autoverkoop in 2018 dankzij elektrische auto - Automobielmanagement.nl

ING: Recordomzet autoverkoop in 2018 dankzij elektrische auto

In 2018 steeg de omzet in nieuwe auto’s tot een record van ruim €15 miljard. Bijna 12% van die omzet kwam voort uit de verkoop van volledig elektrische auto’s.

Jo-jo beleid bij Tesla: winkels blijven open, auto’s duurder

Ook in 2019 zet de opmars van elektrisch door. Het marktaandeel volledig elektrisch steeg van 2,3% in januari 2018 naar 5,2% in januari 2019. Vooral zakelijke rijders kiezen vaker elektrisch. Uit een enquête van Kantar TNS, in opdracht van ING, onder ruim 1.000 bedrijven blijkt dat 23% vindt dat een auto van de zaak volledig elektrisch moet zijn.

Max Erich, sectoreconoom automotive bij ING: “De Tesla-taks zorgde eind 2018 voor een run op dure elektrische auto’s. De focus ligt in 2019 op meer ‘betaalbare’ elektrische modellen, waarvan er steeds meer op de markt komen. Vooral werknemers met een auto van de zaak zullen vaker kiezen voor een volledig elektrische auto.”

Records in autoverkoop

De run op dure volledig elektrische auto’s in 2018 heeft gezorgd voor records in de autoverkoop. Er werd voor ruim €15 miljard aan nieuwe auto’s uitgegeven, een record. Dat gold ook voor de gemiddelde aanschafwaarde die steeg naar zo’n €33.800 per nieuw geregistreerde auto. Dat was mede te danken aan record uitgaven aan volledig elektrische auto’s; €1,8 miljard of 12% van de totale omzet in de markt. De gemiddelde aanschafprijs van volledig elektrische auto’s lag op €74.000. Elektrische auto’s waren ook dominant aanwezig in de top 10 van modellen met de meeste omzet. De Tesla Model S voerde die lijst aan, gevolgd door de Tesla Model X, de VW Golf (waarbij de elektrische e-Golf verantwoordelijk was voor 30% van de omzet) en de elektrische Jaguar I-Pace.

Elektrische opmars zet door in 2019

In 2019 zet de opmars van volledig elektrische auto’s in Nederland door. Het marktaandeel (in volume) steeg van 2,3% in januari 2018 naar 5,2% in januari 2019. Dit keer gaat het echter om meer ‘betaalbare’ auto’s voor werknemers met een auto van de zaak zoals de e-Golf, Hyundai Kona en Nissan Leaf. De gemiddelde uitgave per volledig elektrische auto daalde van €74.000 in 2018 naar een kleine €43.000 in januari 2019. Dit bedrag ligt een stuk dichter bij de gemiddelde uitgave per auto in de zakelijke markt (ruim €36.000).

Betere batterijen met een hogere actieradius en concurrerende prijzen van elektrische modellen zorgen, in combinatie met de lage bijtelling, voor een toenemende populariteit van volledig elektrisch onder zakelijke rijders. Bovendien zien ook bedrijven graag dat hun werknemers elektrisch rijden. Uit een enquête van Kantar TNS, in opdracht van ING, onder ruim 1.000 bedrijven blijkt dat 23% vindt dat een auto van de zaak volledig elektrisch moet zijn.

De complete omzetmonitor automotive van ING vindt u HIER.