Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. Volkswagen registreerde in februari met afstand de meeste nieuwe auto’s, gevolgd door Peugeot en Opel. Vooral Renault – normaalgesproken de nummer twee in Nederland – valt dit jaar op door zeer matige verkopen en bezet in februari de zesde plek in de verkooprangorde. In januari kwam Renault zelfs niet verder dan de negende plek.

Volkswagen is ook over de eerste twee maanden de soevereine koploper met 10.410 registraties en een marktaandeel van 13,5 procent; vorig jaar stond het merk na twee maanden op 13,3 procent marktaandeel. Opel behoudt de tweede plek al ziet het merk haar marktaandeel wel een half procentpunt dalen naar 8,0 procent. Renault staat na twee maanden op de negende plek met een marktaandeel van 4,7 procent, het laagste niveau sinds decennia.

De top-5 van februari is: 1. Volkswagen (3.208 stuks/ 10,7% marktaandeel in februari), 2. Peugeot (2.463/8,2%), 3. Opel (2.462/8,2%), 4. Ford (2.045/6,8%) en 5. Kia (1.986/6,6%).

Na twee maanden zijn de bestverkochte merken dit jaar: 1. Volkswagen (10.410 stuks/ 13,5% marktaandeel in de eerste twee maanden van 2019), 2. Opel (6.171/8,0%), 3. Peugeot (5.922/7,7%), 4. Ford (5.106/6,6%) en 5. Kia (4.566/5,9%).