Het marktaandeel van dit soort modellen nam daarmee toe van 29,4 naar 34,3 procent, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Jato Dynamics. Het succes van de grotere auto’s gaat vooral ten koste van compacte modellen waarvan er juist bijna een kwart miljoen minder werden verkocht.

De grootste winst zit in de kleinere SUV’s, zeg maar de Renault Capturs van deze wereld. Daarvan werden er met 1,83 miljoen exemplaren 37 procent meer verkocht dan in 2017. Bij wat genoemd wordt compacte SUV’s, dat wil zeggen de Nissan Qashqai c.s., gingen de verkopen met 12 procent omhoog naar 1,88 miljoen stuks. Dit segment wordt daarmee in snel tempo ingehaald door de kleinere zusjes. Het verschil was vorig jaar nog 56.000 auto’s terwijl de kloof in 2017 nog op 348.000 stuks uitkwam. Ook binnen die verschillende SUV-segmenten ontlopen de vele modellen die tegenwoordig op de markt zijn elkaar steeds minder. Zo werden er van de jarenlange koploper Qashqai vorig jaar nog 233.026 verkocht, net 8.200 meer dan de Volkswagen Tiguan. In de duurdere klasse werd de Volvo XC60 wel definitief ingehaald door de Mercedes GLC.